Ustawa: nowe kłopoty
Od kilku tygodni obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy o bateriach. Ważną grupą jej adresatów są podmioty prowadzące instalacje przetwarzania baterii lub akumulatorów.
W świetle rejestru GIOŚ-u chodzi o 24 przedsiębiorców, w tym:
- dziewięciu stosujących jedynie proces R12 (sortowanie baterii),
- ośmiu stosujących zarówno proces R12, jak i proces R4, czyli recykling metali lub związków metali,
- siedmiu stosujących wyłącznie proces R4, przy czym trzech przedsiębiorców deklaruje, iż prowadzi także proces R3, jeden przedsiębiorca stosuje także proces R5 oraz jeden ? proces R6. Łącznie mamy więc w kraju piętnaście podmiotów, które same zadeklarowały prowadzenie recyklingu baterii oraz/lub akumulatorów. Właśnie one i tylko one są ? z mocy art. 15 ust. 3 znowelizowanej ustawy1 ? zobowiązane do sporządzenia i przedłożenia marszałkowi województwa sprawozdań. O sprawozdaniach mowa również w art. 3 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/20122.
Pozwolenia na przetwarzanie
Już pobieżna analiza rejestru GIOŚ-u3 wskazuje, że rejestracja przedsiębiorców była dokonywana wyłącznie na podstawie decyzji ? pozwoleń na przetwarzanie odpadów, czyli niejako ?na wiarę?. Nasuwa się więc pytanie, jak były wydawane owe decyzje administracyjne. Ogólnie można by powiedzieć, iż trudno o jednoznaczną ocenę. Niektórzy przedsiębiorcy uzyskali pozwolenia zintegr...