Ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach: akty wykonawcze
Emilia Kołaczek, Ministerstwo Środowiska, Warszawa
Uchwalona 1 lipca 2011 r. ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (u.c.p.g.) wchodzi w życie 1 stycznia 2012 r. Biorąc pod uwagę okresy przejściowe, nowy system gospodarki odpadami komunalnymi powinien zostać wprowadzony na terenie całego kraju najpóźniej do 1 lipca 2013 r. Obecnie w Departamencie Gospodarki Odpadami trwają prace nad aktami wykonawczymi do u.c.p.g.
W ustawie znajduje się osiem delegacji dla ministra środowiska do wydania rozporządzeń, z czego dwie delegacje są fakultatywne. Jednym z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych jest rozporządzenie, które określi wymagania, jakie powinien spełnić podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Wymagania te będą obejmowały: określenie koniecznego posiadanego wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych, zapewnienie jego odpowiedniego stanu technicznego i sanitarnego, a także zagwarantowanie właściwego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.
Za pomocą rozporządzeń nałożone zostaną na gminy konieczne do uzyskania w kolejnych latach poziomy recyklingu, odzysku i przygotowania do ponownego użycia wybranych frakcji odpadów (papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła oraz innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych), a także poziomy ograniczenia masy odpadó...