Niewielu jest wójtów, burmistrzów, a nawet prezydentów miast, którzy w czasie kadencji wydadzą chociaż jedną decyzję o tymczasowym odebraniu zwierzęcia. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Mała aktywność organizacji społecznych, świadomość problemów, które zaczynają się w momencie wydania i wykonania decyzji, inne poziomy wrażliwości organizacji, samorządowców, prokuratorów i sędziów, brak zaplecza technicznego do wykonania decyzji – to tylko niektóre czynniki zniechęcające do wykorzystywania tego ustawowego instrumentu zapobiegania znęcaniu się nad zwierzętami i ich ratowania.
 
Decyzja o tymczasowym odebraniu zwierzęcia jest decyzją administracyjną, wydawaną przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na mocy Ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (DzU nr 111, poz. 724, z późn. zm.). Przesłanką do jej wydania jest stwierdzenie znęcania się nad zwierzętami przez właściciela lub opiekuna, a jej celem jest ochrona zdrowia i życia tych zwierząt. Decyzja ta ma więc charakter powstrzymania właściciela lub opiekuna od czynów o charakterze znęcania się nad zwierzęciem i naprawienia skutków już zaistniałych czynów, a jednocześnie jest jednym z kroków zmierzających do ukarania sprawcy znęcania się nad zwierzętami przed sądem powszechnym.
Istotnym elementem tej decyzji jest ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?