“Ustne” zezwolenia na usunięcie drzew
Niestety, mogą one stanowić także źródło zagrożeń w trakcie np. burz lub trąb powietrznych. W takich przypadkach niezbędne jest podejmowanie szybkich działań, zmierzających do usunięcia występujących niebezpieczeństw, czasami związanych z usunięciem drzew, które je stwarzają. Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.) w art. 83 ust. 1 przewiduje jednak, że usunięcie drzew lub krzewów co do zasady może nastąpić dopiero po uzyskaniu zezwolenia, a wśród wyjątków od tej reguły wymienionych w ust. 6 tego przepisów nie wymieniono siły wyższej lub innych stanów nadzwyczajnych.
Przyśpieszone zezwolenie
W związku z tym usunięcie drzew w takich sytuacjach co do zasady może nastąpić dopiero po uzyskaniu zezwolenia. Postępowanie w sprawie wydania tego ostatniego ma jednak charakter złożony i wymaga podejmowania takich czynności procesowych, jak przeprowadzenie oględzin w celu stwierdzenia występowania gatunków chronionych (obowiązek wynika z art. 83 ust. 2c ustawy o ochronie przyrody) lub uzgodnienia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska usunięcia drzew w obrębie pasa drogowego (art. 83 ust. 2a ustawy o ochronie przyrody). W normalnych warunkach te działania wymagają czasu. Dlatego też pojawia się pytanie, czy istnieje możliwość przyspieszenia postępowania w sprawie wydania zezwolenia, aby następowało to w rozsądnym terminie, umożliwiającym szybkie i sprawne usunięcie pojawiających się zag...