W takich przypadkach niejednokrotnie w księgach wieczystych cały czas widnieją jako właściciele nieruchomości inne podmioty, które pozbawiono prawa własności. Pojawia się więc wątpliwość, który organ administracji powinien w takim przypadku wydawać zezwolenie ? czy organ wykonawczy gminy, czy też starosta.
Własność nieruchomości
Co do zasady zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2018 r., poz. 1616 z późn. zm.) organem właściwym do wydania zezwolenia na ich usunięcie jest organ wykonawczy gminy na terenie, której się one znajdują. Jednak w przypadku zamiaru usunięcia drzew z terenu nieruchomości stanowiącej własność gminy mogą pojawić się wątpliwości co do pełnego obiektywizmu podejmowanych przez nią działań. Dlatego też na taką okazję w art. 90 ustawy o ochronie przyrody wprowadzono reguły kolizyjne. Zgodnie z postanowieniami ust. 1 tego przepisu: Czynności, o których mowa w art. 83-89, w zakresie, w jakim są one wykonywane przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy ? z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu ? wykonuje starosta. Natomiast w ust. 2 wskazano, że: Jeżeli prezydent miasta na prawach powiatu sprawuje funkcję starosty, czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje marszałek województwa.
Kryterium przesądzającym o właściwości rzeczowej organu jest więc własność nieruchom...