W praktyce konieczność usunięcia drzew bardzo często występuje w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. W takim przypadku negatywne oddziaływanie powinno być skompensowane w myśl zasady ?zanieczyszczający płaci?.

 

Zasada ta ma swoje umocowanie w postanowieniach art. 7 ustawy z 22 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (DzU z 2019 r., poz. 1396). Jednym z instrumentów mających służyć realizacji tej dyrektywy w praktyce jest wynikająca z art. 83 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. ustawy o ochronie przyrody (DzU z 2020 r., poz. 55)  zezwolenie na usunięcie, a drugim konieczność poniesienia opłat za usunięcie drzew lub krzewów wynikająca z art. 84 ust. 1 tego aktu prawnego.

 

Wyjątki pod lupą

Dlatego tez każdy wyjątek od tych reguł musi być szczególnie dokładnie analizowany. Jednym z nich jest wynikające z postanowień art. 83f ust. 1 pkt 3a ustawy o ochronie przyrody zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ustalając więc zakres zastosowania tego wyjątku, w pierwszej kolejności należy przypomnieć w jakich przypadkach możemy mówić o występowaniu działalności gospodarczej. Pojęcie to należy do języka prawnego i jest bezpośrednio definiowane w art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przeds...