Drzewa, oprócz bezcennej wartości przyrodniczej, mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, obiektów budowlanych i urządzeń znajdujących się w ich sąsiedztwie. Dlatego w takich sytuacjach przewiduje się bardziej liberalne rozwiązania dotyczące ich usuwania.
 
W dotychczasowych rozwiązaniach prawnych art. 83 ust. 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2009 r. nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) przewidywał, że zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów może być wydane tylko i wyłącznie na wniosek posiadacza nieruchomości. W przypadku, gdy posiadacz nie był jednocześnie jej właścicielem, musiał dołączyć do wniosku zgodę właściciela nieruchomości. Brak spełnienia tego wymogu formalnego powodował, że wiele wniosków składanych przez posiadaczy nieruchomości, którzy nie uzyskali zgody właścicieli, pozostawianych było bez rozpoznania. Uniemożliwiało to skuteczne zapobieganie wielu zagrożeniom. Dlatego też w ubiegłym roku wprowadzone zostały rozwiązania zwalniające z obowiązku dołączenia zgody właściciela w przypadku, gdy z wnioskiem o wydanie zezwolenia wystąpił użytkownik wieczysty nieruchomości. Zmiana ta nie usunęła jednak wszystkich praktycznych problemów związanych z usuwaniem drzew lub krzewów przez innych posiadaczy nieruchomości niż ich właściciele. Problem ten w szczególności nasilał się w przypadkach przedsiębiorstw wykorzystujących do prowadzeni...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?