Im większe miasto, tym więcej problemów z porzuconymi pojazdami, stąd w drugiej części artykułu opisano postępowanie w tej kwestii w największym polskim mieście – w Warszawie. W 2006 r. z terenu m. st. Warszawy, zgodnie z art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym, Straż Miejska m. st. Warszawy usunęła 424 pojazdy.

Z całej puli usuniętych aut tylko 34 sztuki (8%) zostały odebrane przez właścicieli, a 390 pojazdów pomimo dwukrotnego powiadamiania właścicieli ustalonych w CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) nie zostało odebranych i pozostaje na parkingach przez ustawowy okres sześciu miesięcy.

Dlaczego porzucają?
Warszawscy urzędnicy oceniają, że istnieje kilka prawdopodobnych przyczyn zjawiska porzucania pojazdów. Pierwszą z nich jest brak edukacji społeczeństwa odnośnie zagrożeń, jakie dla środowiska powodują porzucane wraki. Właścicielom aut nie są znane możliwości pozbywania się wraków samochodowych, w dodatku nie mają oni pojęcia o kosztach i sankcjach w postaci windykacji należności, które powstają w wyniku usunięcia pojazdów przez miasto. Poza tym właściciele pojazdów posiadają mylne przekonanie (szczególnie ci starsi, dla których pojazd niekiedy był dorobkiem całego życia) o zawyżonej wartości swoich aut. Z tego powodu wielu właścicieli pojazdów jest przekonanych, że wartość porzuconego samochodu, który odholowało miasto, w pełni pokrywa koszty jego holowania i przechowywania przez obligatoryjny okres sześciu miesię...