Uwarunkowania rynkowe recyklingu samochodów
Osiągnięcie 90-procentowego poziomu odzysku materiałów i części z auta, które zakończyło cykl życia, jest jak najbardziej realne.
Pojazd, który dzisiaj porusza się po drogach, w przyszłości stanie się cennym źródłem wielu surowców. Zużyty samochód oferuje możliwości recyklingu m.in. takich materiałów, jak stal, aluminium, tworzywa sztuczne, płyny, akumulatory, szyby, metale kolorowe, a także całe elementy ? opony, fotele, silniki, alternatory i wiele innych.
Rynek samochodów
W kształtowaniu rynku recyklingu pojazdów samochodowych bardzo ważną rolę odgrywa handel (import-eksport) aut używanych. Nie bez znaczenia jest też czynnik ekologiczny, stanowiący o zanieczyszczeniu środowiska. Redukcja emisji gazów cieplarnianych i innych emisji z sektora transportowego to kwestia bardzo istotna na szczeblu europejskim. Dlatego tak ważne są rzetelne informacje o składzie floty pojazdów w Europie. W sektorze aut osobowych szczególnie przydatna jest wiedza na temat handlu transgranicznego używanymi samochodami i ich cech (wiek auta, rodzaj paliwa, emisji, ilości kilometrów przejechanych przez pojazd w zależności od wieku itd.). Służy ona planowaniu i realizacji działań związanych z ochroną środowiska, a zwłaszcza recyklingu.
Rynek recyklingu samochodów w Europie oraz w Polsce jest wypadkową istniejącego parku aut osobowych (wieku, norm zużycia paliwa, rodzaju paliwa czy wielkości silnika), rejestracji samochodów oraz obrotu autami używanymi. Wymienione funkcje recyklingu składają się z kilku zmiennych, takich jak ochrona środowiska (czynnik ekologiczny) jako element dominujący, pojazd samochodowy jako ?kopalnia surowców?, recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji przez odzysk części przeznaczonych do ponownego użycia i czynniki regulujące sytuację na rynku motoryzacyjnym.
Struktura parku pojazdów [%] |
1990 |
1995 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004** |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Samochody osobowe |
58,2 |
67,2 |
70,8 |
71,3 |
71,0 |
70,7 |
71,7 |
73,4 |
74,2 |
74,9 |
75,4 |
74,9 |
74,8 |
74,9 |
75,4 |
75,5 |
Samochody ciężarowe i ciągniki drogowe* |
11,6 |
12,1 |
13,3 |
13,4 |
13,9 |
14,5 |
14,3 |
13,7 |
13,3 |
12,9 |
12,7 |
12,7 |
12,9 |
12,9 |
12,8 |
12,6 |
Autobusy |
1,0 |
0,8 |
0,6 |
0,6 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Motocykle |
15,0 |
8,3 |
5,7 |
5,5 |
5,6 |
5,3 |
5,0 |
4,5 |
4,3 |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
4,4 |
4,4 |
4,5 |
4,5 |
Inne |
14,2 |
11,6 |
9,6 |
9,2 |
8,9 |
8,9 |
8,5 |
8,0 |
7,7 |
7,4 |
7,2 |
7,6 |
7,4 |
7,3 |
7,0 |
7,0 |
Tab. 1. Struktura parku pojazdów zarejestrowanych w Polsce (PZPM na podstawie GUS)
Struktura parku pojazdów [%] |
1990 |
1995 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004** |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Samochody osobowe |
58,2 |
67,2 |
70,8 |
71,3 |
71,0 |
70,7 |
71,7 |
73,4 |
74,2 |
74,9 |
75,4 |
74,9 |
74,8 |
74,9 |
75,4 |
75,5 |
Samochody ciężarowe i ciągniki drogowe* |
11,6 |
12,1 |
13,3 |
13,4 |
13,9 |
14,5 |
14,3 |
13,7 |
13,3 |
12,9 |
12,7 |
12,7 |
12,9 |
12,9 |
12,8 |
12,6 |
Autobusy |
1,0 |
0,8 |
0,6 |
0,6 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
0,4 |
Motocykle |
15,0 |
8,3 |
5,7 |
5,5 |
5,6 |
5,3 |
5,0 |
4,5 |
4,3 |
4,2 |
4,3 |
4,4 |
4,4 |
4,4 |
4,5 |
4,5 |
Inne |
14,2 |
11,6 |
9,6 |
9,2 |
8,9 |
8,9 |
8,5 |
8,0 |
7,7 |
7,4 |
7,2 |
7,6 |
7,4 |
7,3 |
7,0 |
7,0 |
UWAGA: *Razem z samochodami ciężarowo-osobowymi (VAN)
**Dane częściowo szacunkowe
***Dane od 2011 r. obejmują pozwolenia czasowe wydane w końcu roku
Auta używane
Zarejestrowanych w 2010 r. w Polsce było 17 240 000 samochodów, dzięki czemu znalazła się ona w pierwszej szóstce państw członkowskich pod względem liczby pojazdów. Jeszcze bardziej imponująco wygląda liczba aut przypadających na 1000 mieszkańców. W Polsce wynosi ona 451, czyli więcej niż np. w USA (w 2010 r.).
Pod względem średniego wieku samochodu nasz kraj znacząco odbiega od światowej czołówki. Jeszcze w 2004 r. auta użytkowane maksymalnie pięć lat stanowiły w naszym kraju 19,2% wszystkich samochodów. W 2010 r. ich udział wynosił zaledwie 10,8%. Przed wejściem do UE pojazdy starsze niż 10 lat stanowiły 50% ogółu samochodów na polskich drogach. Dzisiaj ta liczba wzrosła do ponad 70%. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, wśród importowanych do Polski aut w 2011 r. pojazdy w wieku powyżej 10 lat stanowiły 47,32%. Udział aut użytkowanych od czterech do 10 lat wyniósł 43,34%, a do czterech lat ? 9,35%. Przeciętny wiek aut w Polsce to 15,5 roku, podczas gdy w innych krajach UE tylko osiem lat. Taka sytuacja wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo. Większość aut w wieku powyżej 15 lat zdecydowanie odbiega od idealnego stanu technicznego, co może determinować wzrost wypadków na drogach. Choć w Polsce nie prowadzi się oficjalnych statystyk w tym zakresie, to jak twierdzą eksperci, zły stan techniczny pojazdów jest przyczyną ok. 8% wszystkich wypadków drogowych. Kolejną kwestią jest ekologia. Auta spełniające normy Euro 1 lub Euro 2 emitują do środowiska nawet pięć razy więcej szkodliwych substancji od produkowanych współcześnie samochodów. Statystyka dotycząca sprowadzanych aut używanych do Polski pokazuje ogólne tendencje.
Tab. 2. Pierwsze rejestracje ? używane samochody osobowe sprowadzone do Polski*
Marka** |
Styczeń-listopad 2013 |
Styczeń-listopad 2014 |
Zmiana % 2013/2014 r. |
Volkswagen |
100 722 |
101 968 |
1,2 |
Opel |
72 140 |
78 168 |
8,4 |
Audi |
55 725 |
61 337 |
10,1 |
Ford |
51 768 |
51 401 |
-0,7 |
Renault |
53 160 |
51 372 |
-3,4 |
*Źródło: PZPM na podstawie danych CEP
**Kolejność wg rejestracji w 2014 r.
Blisko 80% samochodów używanych dostępnych na polskim rynku pochodzi z importu. Na pierwszym miejscu wśród krajów, z których przywożone są auta, znajdują się Niemcy (38% ofert sprzedaży). Polskie pochodzenie ma zaledwie 21% pojazdów. Na kolejnych miejscach znajdują się inne ulubione kraje handlarzy samochodami ? Belgia 12%, Holandia 11% i Włochy 8%. Co ciekawe, stosunkowo dużo aut, bo aż 6%, pochodzi z USA. Jak informuje Bank Światowy, ponad 45% aut poruszających się po Polsce ma więcej niż 15 lat.
Odzysk części
Sprzedaż części odzyskanych z przetwarzanych pojazdów samochodowych w myśl obowiązujących przepisów prawa zaliczana jest do odzysku i recyklingu. Przy obowiązujących od 2015 r. wymaganych poziomach odzysku i recyklingu (odpowiednio 95% i 85%) sprzedaż części samochodowych może istotnie przyczynić się do osiągnięcia wymaganych wartości przez stacje demontażu. Recykling przez wymontowanie i sprzedaż używanych części jest procesem szczególnie korzystnym dla środowiska naturalnego. Nie ma potrzeby korzystania z dodatkowej energii w celu przetworzenia materiałowego (np. przez przetopienie w hucie stali). Wymontowana i sprawdzona część samochodowa od razu nadaje się do sprzedaży. Dodatkową korzyścią płynącą ze sprzedaży części wymontowanych z zużytych lub nienadających się do użytku pojazdów samochodowych może być zwiększenie przychodu stacji demontażu pojazdów. Wymontowanie elementy z pojazdu oddanego do kasacji z przeznaczeniem do ponownego użycia jest działaniem ekologicznym i ekonomicznym, realizowanym przez stacje demontażu pojazdów samochodowych.
Ekonomia
Na ekonomikę obrotu częściami samochodowymi z demontowanych pojazdów ma wpływ m.in. model i rocznik demontowanego pojazdu, nasycenie rynku częściami do danego auta, dostępność ?zamienników? oraz koszty demontażu, przygotowania do sprzedaży, magazynowania, pakowania, obsługi sprzedaży i posprzedażowe.
Istotnymi elementami w procesie odzysku części z pojazdów poddanych recyklingowi są wyposażenie w sprzęt i narzędzia oraz wsparcie informatyczne ? odpowiednie oprogramowanie. Poza tym ważne są testowanie, czyli sprawdzanie części, opisanie ich, magazynowanie, a następnie sprzedaż, pakowanie oraz profesjonalna wysyłka.
Rozwijanie sprzedaży części samochodowych w ramach recyklingu może przyczynić się do poprawy ekonomiki funkcjonowania stacji demontażu pojazdów samochodowych. Dodatkowa korzyść to uzyskanie wyższego poziomu odzysku i recyklingu. W omawianym procesie bardzo ważnym elementem jest analizowanie tendencji rynkowych związanych ze sprowadzaniem aut używanych do Polski. Modele i marki pojazdów samochodowych przywożonych z zagranicy mogą wyznaczać granice oraz trendy w działalności stacji demontażu pojazdów samochodowych, oczywiście w powiązaniu z głównym celem ? ochroną środowiska.
Źródła
-
Bielecki B.: Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji poprze odzysk części przeznaczonych do ponownego użycia: możliwości, szanse i zagrożenia. VI Konferencja ?Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji?. Warszawa 2015.
-
Gola-Sienkiewicz R.: Podaż aut w recyklingu pojazdów samochodowych ? uwarunkowania. VI Konferencja ?Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji?. Warszawa 2015.
-
www.pzpm.org.pl.
-
www.motofakty.pl/artykul/sredni-wiek-samochodu-w-polsce-przekracza-15-lat.html.
Ryszard Gola-Sienkiewicz, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Głogowie