Wdrażając nowy system gospodarki odpadami, który w pełni zacznie obowiązywać 1 lipca 2013 r., wiele gmin postanowiło wprowadzić dwupojemnikowy system selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w podziale na frakcje ?mokrą? i ?suchą?. Nie ulega wątpliwości, że taki model segregacji sprzyja wielu podmiotom odbierającym zmieszane odpady komunalne.

Firmy te upatrują bowiem w takim systemie możliwość obchodzenia przepisów, na mocy których zobowiązane są przekazywać odebrane od właścicieli nieruchomości zmieszane odpady komunalne do regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK-ów). W konsekwencji okazuje się, że w poszczególnych gminach wytwarza się śladowe ilości zmieszanych odpadów komunalnych, co jest, oczywiście, fikcją. Powołując się na wybrane interpretacje Ministerstwa Środowiska, przedsiębiorcy tłumaczą, że podejmowane przez nich działania są powszechnie akceptowane. Zdają się oni nie zauważać, że resort dopuszcza selektywne zbieranie odpadów komunalnych w podziale na dwie ww. frakcje wyłącznie przy spełnieniu określonych warunków. Niezależnie od powyższych uwag pojawia się jednak pytanie, czy aby na pewno przyjęty w takim kształcie system selektywnej zbiórki odpowiada przesłankom definicji ?selektywnego zbierania? określonej w art. 3 ust. 1 pkt 24 Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2013 r. poz. 21).

Zgoła odmienne właściwości

Zgodnie z powyższym przepisem, przez selekty...