Utrzymanie oświetlenia jest jednym z najistotniejszych kosztów eksploatacji pozostających we władaniu samorządów terytorialnych obiektów kubaturowych, takich jak placówki oświatowe i urzędy. Jego ekonomizacja leży więc w interesie zarządcy. Ograniczanie kosztów za wszelką cenę może jednak wpływać na pogorszenie jakości oświetlenia, a pośrednio na wyniki uczniów w nauce czy wydajność pracy urzędników. Zanim zatem podjęta zostanie decyzja o modernizacji oświetlenia szkół i urzędów, należy poddać je wnikliwej weryfikacji.

Oświetlenie obiektów szkolnych powinno być szczególnie starannie zaprojektowane, a następnie eksploatowane. Od tego bowiem zależą nie tylko wyniki w nauce, ale także zdrowie uczniów i przyszła kondycja społeczeństwa. Wpływ złego oświetlenia na zdrowie oczu jest oczywisty. Zapewnienie odpowiednich warunków oświetleniowych minimalizuje wysiłek związany z nauką i przyśpiesza przyswajanie wiedzy. Rzadko kto zdaje sobie sprawę, że dobry klimat oświetleniowy pozytywnie wpływa na nastrój uczniów, sprzyjając wzrostowi odporności na infekcje. Wpływ oświetlenia na osoby dorosłe jest słabiej zauważany i nie bierze się go pod uwagę ? poza sferą wydajności i jakości wykonywanej pracy.

Dobierając system oświetlenia, trzeba mieć na względzie rodzaj i uciążliwość realizowanych zadań. Przede wszystkim bezwzględnie muszą być spełnione wymagania zawarte w normie PN-EN 12464-1: 2012 ?Światło i oświetlenie ? Oświetlenie miejsc pracy ? Częś...