Pod względem wykorzystywania „zbędnych” elementów występujących w środowisku naturalnym, w przyrodzie panuje doskonała harmonia: nic się nie marnuje, wszystkie przyrodnicze „odpadki” są przerabiane na składniki wchodzące w cykle obiegu materii. Człowiek, jako jedyny element przyrody, produkuje odpady w takiej ilości i takiej jakości, że ich „przerób” w przyrodzie jest albo długotrwały, albo wręcz niemożliwy.
Współczesnemu człowiekowi trudno jest rezygnować z dobrodziejstw cywilizacji, dlatego obrasta w dobra, które w przyszłości staną się uciążliwymi dla przyrody odpadami. Biorąc pod uwagę fakt, że ludzie nie ograniczają zakupów (wręcz przeciwnie), należałoby się zastanowić nad edukacją w zakresie gospodarowania odpadami. Istotne jest, aby edukacja taka szła w parze z odpowiednią polityką rozwoju przemysłu zajmującego się przeróbką odpadów. Edukacja w tym zakresie to rola nauczycieli, domu rodzinnego i mediów.
W naszej pracowni od szeregu lat prowadzimy zajęcia z edukacji ekologicznej dla dzieci i młodzieży, zwłaszcza z terenu województwa śląskiego, dzięki którym zdobywają oni konkretne wiadomości i umiejętności przekładające się na ich przyjazny stosunek do środowiska. Uczą się tu także gospodarować odpadami, które są jednym z poważniejszych problemów naszego regionu – tutaj wytwarza się ich najwięcej w skali kraju.
Nauczycielom i uczniom proponujemy rozwijanie wiedzy na ten temat poprzez udział w wykładach i wy...