Komisja Europejska apeluje do Polski o zapewnienie właściwego unieszkodliwiania pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz zaproponowała wprowadzenie nowych przepisów dotyczących recyklingu statków.
Komisja Europejska zwraca się do Polski z poleceniem dostosowania prawa krajowego do unijnych przepisów dotyczących właściwego unieszkodliwiania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jest zaniepokojona wciąż istniejącymi niedociągnięciami oraz powolnym tempem zmian w polskim ustawodawstwie.
Koszty systemu odbioru
Zgodnie z dyrektywą w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, dostarczenie takiego pojazdu do stacji demontażu nie powinno wiązać się z jakimikolwiek kosztami. Producenci samochodów lub profesjonalni importerzy powinni zorganizować i finansować systemy darmowego odbioru pojazdów stanowiących odpad z wyjątkiem sytuacji, gdy są one dostarczane bez podstawowych części, takich jak silnik, lub gdy rzeczywiste koszty odbioru nie zwrócą się wskutek unieszkodliwienia. Służy to nałożeniu odpowiedzialności na producentów i zagwarantowaniu, że użytkownicy końcowi oraz małe przedsiębiorstwa nie będą musiały brać udziału w kosztach systemu odbioru. Zgodnie z polskim ustawodawstwem, osoby fizyczne i podmioty działające na małą skalę (przywożące do Polski mniej niż 1000 pojazdów rocznie) mają jednak obowiązek wnies...