Woda z certyfikatem
Pierwszy, nowoczesny wodociąg Krakowa rozpoczął pracę 14 lutego 1901 roku. Wraz z rozwojem miasta ulegał przeobrażeniom pod względem struktury organizacyjnej, zakresu oraz zasięgu działania. Niezmiennie jednak nadrzędnym zadaniem MPWiK S.A. jest zapewnienie bezpieczeństwa zaopatrzenia mieszkańców Krakowa w wodę poprzez unowocześnianie technologii i sposobów jej uzdatniania, a także działania na rzecz optymalizacji funkcjonowania firmy.
Decyzja Zarządu Spółki o wprowadzeniu standardów jakościowych zgodnych z normą ISO 9001:2000 była zatem naturalną konsekwencją realizowanej dotychczas strategii MPWiK S.A. ukierunkowanej na spełnienie wymagań klienta. Szczególnie w kontekście akcesji Polski do struktur europejskich uzyskanie certyfikatu jakości stało się koniecznością, ponieważ mieszkańcy Krakowa oczekują takiego samego standardu świadczonych usług, jaki otrzymują mieszkańcy innych europejskich miast.
Uroczystość wręczenia certyfikatu
Wdrożenie ISO 9001:2000
Prace nad dostosowaniem systemu organizacyjnego firmy do wymagań SZJ przebiegały dwuetapowo.
W pierwszym etapie przeprowadzono szkolenia dla pracowników, którzy zapoznali się z przyjętą przez MPWiK SA Polityką Jakości, a także swoją rolą w realizacji jej celów. Powołano również Zespół Wdrożeniowy, a następnie, spośród pracowników firmy, wyłoniono 21 osobową grupę audytorów wewnętrznych. Pierwszy etap zakończono opracowaniem Księgi Jakości.
Drugim etapem prac były audyty wewnętrzne, które rozpoczęły się w styczniu 2004 r. i trwały przez dwa miesiące. Celem audytów było sprawdzenie zgodności obowiązujących procedur z ich faktycznym przebiegiem, ujawnienie ewentualnych niezgodności i ich usunięcie.
W dniu 21 maja 2004 r. niezależna jednostka certyfikująca – firma Bureau Veritas Quality International (BVQI) – przeprowadziła audyt certyfikujący. W jego wyniku Krakowskie Wodociągi uzyskały pozytywną rekomendację dla otrzymania certyfikatu, a także bardzo wysoką ocenę sposobu opracowania i wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością.
Zwieńczeniem blisko półtorarocznej pracy kierownictwa oraz pracowników Spółki była uroczystość przekazania Certyfikatu Zarządzania Jakością ISO 9001:2000, która odbyła się w dniu 9 lipca 2004 r. w Sali Obrad UMK. Prezesowi Zarządu MPWiK SA certyfikat wręczył dyrektor oddziału BVQI w Katowicach Pan Władysław Feist.
– Jako audytorzy byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni. Podczas audytu nie natrafiliśmy na ani jedną niezgodność. Niewiele mogliśmy również wnieść wartości dodanej, czyli środków doskonalących system. Zastaliśmy bowiem rozwiązania dojrzałe, a firma skierowana jest na ciągły rozwój, ciągłe doskonalenie. Szczególnie pozytywnie zaskoczyło nas bardzo konsekwentne zarządzanie Spółką oraz niespotykana w tak dużym przedsiębiorstwie samodyscyplina jej pracowników. Podkreślenia wymaga również wysoki poziom wyposażenia i zarządzania w laboratorium MPWiK SA. Spełniając najwyższe światowe standardy może śmiało współpracować z innymi laboratoriami na świecie, które pracują w tej dziedzinie – powiedział Władysław Feist.
Ceremonia odbyła się z udziałem Prezydenta Miasta Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego. Składając gratulacje kierownictwu i pracownikom MPWiK SA za pracę na rzecz miasta, Prezydent podkreślił znaczenie certyfikatu dla Krakowian:
– Otrzymany certyfikat jest certyfikatem nie tylko dla Przedsiębiorstwa ale również dla mieszkańców Krakowa, którzy korzystając z usług Wodociągów muszą mieć pewność, że będą pić dobrą i zdrową wodę.
Jednocześnie Prezydent Jacek Majchrowski podkreślił, że MPWiK S.A. to firma doskonale zarządzana, prowadzona na bardzo wysokim poziomie.
Udział w przekazaniu certyfikatu wzięli również: Wojewoda Małopolski Jerzy Adamik, Starosta Krakowski Jacek Krupa, Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Paweł Pytko, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Tadeusz Trzmiel, Dyrektor Magistratu Andrzej Kulig i inni zaproszeni goście.
Strategiczne znaczenie
Wdrożenie w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji S.A. Systemu Zarządzania Jakością w oparciu o wymagania normy ISO 9001:2000 ma strategiczne znaczenie. Przyznany certyfikat jest bowiem nie tylko zaszczytnym wyróżnieniem dla Spółki, ale przede wszystkim gwarantem dla Krakowian, że dostarczana do ich mieszkań woda odpowiada światowym normom, a świadczone usługi są najwyższej jakości. Certyfikat poświadcza również powtarzalną jakość usług, a zatem klient może być pewny, że jego wymagania będą spełnione na każdym etapie współpracy z MPWiK SA. Legitymowanie się przez firmę certyfikatem jakości buduje także lepszy wizerunek firmy, co bezpośrednio przyczynia się do wzrostu zaufania klientów.
Z punktu widzenia zarządzania firmą wdrożona norma ISO 9001:2000 prowadzi do optymalizacji działania, poprzez wymóg ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością oraz poddawania się cyklicznym kontrolom, prowadzonym przez zewnętrznych ekspertów.
Należy również podkreślić fakt, że w Unii Europejskiej konkurencyjne są w praktyce tylko te firmy, które legitymują się międzynarodowymi certyfikatami jakości, zwłaszcza w kontekście zamówień publicznych finansowanych ze środków unijnych.
Wprowadzenie Systemu Zarządzania Jakością oznacza zatem dla firmy szereg bardzo konkretnych korzyści. Jednakże praca nad dostosowaniem systemu organizacyjnego Spółki do jego wymagań nie należała do łatwych. O powodzeniu przedsięwzięcia zadecydowała dyscyplina, zaangażowanie i zrozumienie istoty podjętych działań ze strony wszystkich pracowników Spółki. Podkreślił to w swoim wystąpieniu podczas uroczystości wręczenia certyfikatu Prezes Zarządu Ryszard Langer:
– Opracowanie tak skomplikowanego systemu nie byłoby możliwe bez dobrej załogi. Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim pracownikom za konsekwentną i pełną zrozumienia pracę nad wprowadzeniem Systemu Zarządzania Jakością.
Przyznany certyfikat obejmuje obszar związany z ujmowaniem, uzdatnianiem, dystrybucją i sprzedażą wody, a zatem te dziedziny działalności Wodociągów, które bezpośrednio związane są z realizowaniem bytowych potrzeb mieszkańców Krakowa.
W czasie obowiązywania certyfikatu, tj. do 21 maja 2007 r. jednostka certyfikująca będzie przeprowadzała audyty kontrolne mające na celu utrzymanie wypracowanego standardu świadczonych usług oraz ciągłe doskonalenie funkcjonowania Spółki. Po tym terminie MPWiK SA wystąpi o przedłużenie ważności certyfikatu.
Decyzja Zarządu Spółki o wprowadzeniu standardów jakościowych zgodnych z normą ISO 9001:2000 była zatem naturalną konsekwencją realizowanej dotychczas strategii MPWiK S.A. ukierunkowanej na spełnienie wymagań klienta. Szczególnie w kontekście akcesji Polski do struktur europejskich uzyskanie certyfikatu jakości stało się koniecznością, ponieważ mieszkańcy Krakowa oczekują takiego samego standardu świadczonych usług, jaki otrzymują mieszkańcy innych europejskich miast.
Uroczystość wręczenia certyfikatu
Wdrożenie ISO 9001:2000
Prace nad dostosowaniem systemu organizacyjnego firmy do wymagań SZJ przebiegały dwuetapowo.
W pierwszym etapie przeprowadzono szkolenia dla pracowników, którzy zapoznali się z przyjętą przez MPWiK SA Polityką Jakości, a także swoją rolą w realizacji jej celów. Powołano również Zespół Wdrożeniowy, a następnie, spośród pracowników firmy, wyłoniono 21 osobową grupę audytorów wewnętrznych. Pierwszy etap zakończono opracowaniem Księgi Jakości.
Drugim etapem prac były audyty wewnętrzne, które rozpoczęły się w styczniu 2004 r. i trwały przez dwa miesiące. Celem audytów było sprawdzenie zgodności obowiązujących procedur z ich faktycznym przebiegiem, ujawnienie ewentualnych niezgodności i ich usunięcie.
W dniu 21 maja 2004 r. niezależna jednostka certyfikująca – firma Bureau Veritas Quality International (BVQI) – przeprowadziła audyt certyfikujący. W jego wyniku Krakowskie Wodociągi uzyskały pozytywną rekomendację dla otrzymania certyfikatu, a także bardzo wysoką ocenę sposobu opracowania i wdrożenia Systemu Zarządzania Jakością.
Zwieńczeniem blisko półtorarocznej pracy kierownictwa oraz pracowników Spółki była uroczystość przekazania Certyfikatu Zarządzania Jakością ISO 9001:2000, która odbyła się w dniu 9 lipca 2004 r. w Sali Obrad UMK. Prezesowi Zarządu MPWiK SA certyfikat wręczył dyrektor oddziału BVQI w Katowicach Pan Władysław Feist.
– Jako audytorzy byliśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni. Podczas audytu nie natrafiliśmy na ani jedną niezgodność. Niewiele mogliśmy również wnieść wartości dodanej, czyli środków doskonalących system. Zastaliśmy bowiem rozwiązania dojrzałe, a firma skierowana jest na ciągły rozwój, ciągłe doskonalenie. Szczególnie pozytywnie zaskoczyło nas bardzo konsekwentne zarządzanie Spółką oraz niespotykana w tak dużym przedsiębiorstwie samodyscyplina jej pracowników. Podkreślenia wymaga również wysoki poziom wyposażenia i zarządzania w laboratorium MPWiK SA. Spełniając najwyższe światowe standardy może śmiało współpracować z innymi laboratoriami na świecie, które pracują w tej dziedzinie – powiedział Władysław Feist.
Ceremonia odbyła się z udziałem Prezydenta Miasta Krakowa prof. Jacka Majchrowskiego. Składając gratulacje kierownictwu i pracownikom MPWiK SA za pracę na rzecz miasta, Prezydent podkreślił znaczenie certyfikatu dla Krakowian:
– Otrzymany certyfikat jest certyfikatem nie tylko dla Przedsiębiorstwa ale również dla mieszkańców Krakowa, którzy korzystając z usług Wodociągów muszą mieć pewność, że będą pić dobrą i zdrową wodę.
Jednocześnie Prezydent Jacek Majchrowski podkreślił, że MPWiK S.A. to firma doskonale zarządzana, prowadzona na bardzo wysokim poziomie.
Udział w przekazaniu certyfikatu wzięli również: Wojewoda Małopolski Jerzy Adamik, Starosta Krakowski Jacek Krupa, Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Paweł Pytko, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Tadeusz Trzmiel, Dyrektor Magistratu Andrzej Kulig i inni zaproszeni goście.
Strategiczne znaczenie
Wdrożenie w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji S.A. Systemu Zarządzania Jakością w oparciu o wymagania normy ISO 9001:2000 ma strategiczne znaczenie. Przyznany certyfikat jest bowiem nie tylko zaszczytnym wyróżnieniem dla Spółki, ale przede wszystkim gwarantem dla Krakowian, że dostarczana do ich mieszkań woda odpowiada światowym normom, a świadczone usługi są najwyższej jakości. Certyfikat poświadcza również powtarzalną jakość usług, a zatem klient może być pewny, że jego wymagania będą spełnione na każdym etapie współpracy z MPWiK SA. Legitymowanie się przez firmę certyfikatem jakości buduje także lepszy wizerunek firmy, co bezpośrednio przyczynia się do wzrostu zaufania klientów.
Z punktu widzenia zarządzania firmą wdrożona norma ISO 9001:2000 prowadzi do optymalizacji działania, poprzez wymóg ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością oraz poddawania się cyklicznym kontrolom, prowadzonym przez zewnętrznych ekspertów.
Należy również podkreślić fakt, że w Unii Europejskiej konkurencyjne są w praktyce tylko te firmy, które legitymują się międzynarodowymi certyfikatami jakości, zwłaszcza w kontekście zamówień publicznych finansowanych ze środków unijnych.
Wprowadzenie Systemu Zarządzania Jakością oznacza zatem dla firmy szereg bardzo konkretnych korzyści. Jednakże praca nad dostosowaniem systemu organizacyjnego Spółki do jego wymagań nie należała do łatwych. O powodzeniu przedsięwzięcia zadecydowała dyscyplina, zaangażowanie i zrozumienie istoty podjętych działań ze strony wszystkich pracowników Spółki. Podkreślił to w swoim wystąpieniu podczas uroczystości wręczenia certyfikatu Prezes Zarządu Ryszard Langer:
– Opracowanie tak skomplikowanego systemu nie byłoby możliwe bez dobrej załogi. Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim pracownikom za konsekwentną i pełną zrozumienia pracę nad wprowadzeniem Systemu Zarządzania Jakością.
Przyznany certyfikat obejmuje obszar związany z ujmowaniem, uzdatnianiem, dystrybucją i sprzedażą wody, a zatem te dziedziny działalności Wodociągów, które bezpośrednio związane są z realizowaniem bytowych potrzeb mieszkańców Krakowa.
W czasie obowiązywania certyfikatu, tj. do 21 maja 2007 r. jednostka certyfikująca będzie przeprowadzała audyty kontrolne mające na celu utrzymanie wypracowanego standardu świadczonych usług oraz ciągłe doskonalenie funkcjonowania Spółki. Po tym terminie MPWiK SA wystąpi o przedłużenie ważności certyfikatu.