Czy w toku postępowania sądowo-administracyjnego, którego przedmiotem jest uchwała wykonawcza, dopuszczalna jest po stronie sądu kontrola, choćby wyłącznie pośrednia, treści samego wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, na etapie opracowania którego badane jest, czy instalacje spełniają przesłanki przewidziane dla RIPOK-u?

Do sądów administracyjnych coraz częściej trafiają skargi na uchwały w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami (dalej: ?uchwała wykonawcza?), w których skarżący zarzucają, że wskazane w ich zapisach instalacje nie spełniają wymagań przewidzianych dla regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) bądź instalacji zastępczych1.

Ramowy program działania, a nie prawo

WPGO stanowi podstawę funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami na terenie danego województwa. Zgodnie z art. 36 ust. 2 obecnie obowiązującej Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. DzU z 2013 r. poz. 21, z późn. zm., dalej: u.o.), WPGO uchwalany jest na wniosek zarządu województwa przez sejmik tego województwa. Również w poprzednio obowiązującej Ustawie z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (dalej: stara u.o.), na podstawie której przygotowywano wszystkie aktualnie obowiązujące WPGO, uregulowane były analogiczne kwestie związane z uchwalaniem WPGO (art. 14a ust. 2 starej u.o.).

WPGO nie ma charakteru aktu prawa miejscowego. W wyroku z 14 kwietnia 2015 r. (sygn. ...