Aktualizacja wojewódzkich planów gospodarki odpadami wiąże się z szeregiem wątpliwości prawnych, z którymi po części zmierzyć się będą musiały sądy administracyjne.

Rewolucja śmieciowa zapoczątkowana ustawą z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw stanowiła ogromne wyzwanie nie tylko dla jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego. Pamiętać należy, iż zmiany z niej wynikające nałożyły nowe obowiązki także na organy jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, wśród których trzeba wymienić przede wszystkim konieczność aktualizacji wojewódzkich planów gospodarki odpadami komunalnymi (WPGO) oraz konieczność uchwalenia uchwał wykonawczych, mających charakter aktów prawa miejscowego.

Znaczenie WPGO

Organy województwa zostały zobligowane do określenia regionów gospodarki odpadami komunalnymi, przypisując do nich poszczególne gminy z terenu województwa. Praktyka wykazała, iż w niektórych przypadkach regiony gospodarki odpadami komunalnymi obejmowały także gminy z województw sąsiednich, co pod względem ustrojowym budzi pewne wątpliwości, zwłaszcza gdy podjęcie takiej decyzji nie było poprzedzone zawarciem porozumienia administracyjno-prawnego pomiędzy poszczególnymi województwami. Sejmiki województw musiały także przyznać status regionalnych instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych (RIPOK) oraz instalacji zastępczych...