Wzorem dotychczasowych ustaw środowiskowych ustawodawca posługuje się bardzo surowym środkiem odpowiedzialności w postaci kar pieniężnych, które mogą dotykać bardzo szerokiej grupy przedsiębiorców.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z 29 lipca 2005 r. (zwana dalej ustawą) weszła w życie 21 października 2005 r.1 Akt prawny transponuje do prawa krajowego wymagania Unii Europejskiej zawarte w Dyrektywie 2002/96/WE z 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego2, zwanej dalej dyrektywą 2002/96/WE.
Surowość kar pieniężnych z tytułu wprowadzania sprzętu bez wpisu do rejestru wyraża się m.in. w tym, że mogą być wymierzone w wysokości do 5 mln zł, np. na podstawie art. 80 ust. 1 tej ustawy. W praktyce rodzą się wątpliwości dotyczące zakresu tego deliktu. Mianowicie czy w pojęciu niewpisania do rejestru mieści się sytuacja, w której co prawda przedsiębiorca jest wpisany, jednak sprzęt został błędnie zakwalifikowany w kontekście grup i rodzajów sprzętu określonych w załączniku nr 1 do ustawy?
 
Charakterystyka ustawy
Celem ustawy jest m.in. ustalenie zasad postępowania z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym (ZSEE), zwanym w ustawie sprzętem, w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Założeniem ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?