Współwłasność gruntu przy usuwaniu drzew
Drzewa i krzewy nie znają granic administracyjnych - w praktyce mogą występować zarówno na terenach stanowiących własność jednej osoby, jak i będących przedmiotem współwłasności. Pojawia się pytanie, który organ jest właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie roślin z terenu nieruchomości stanowiącej przedmiot współwłasności?
Zgodnie z postanowieniami art. 83 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2018 r., poz. 1616) organem właściwym do wydania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów jest organ wykonawczy gminy, na terenie której się one znajdują. Jednak w przypadku zamiaru usunięcia drzew z terenu nieruchomości stanowiącej własność gminy, pojawić mogą się wątpliwości co do pełnego obiektywizmu podejmowanych przez nią działań. Dlatego też na taką okazję w art. 90 ustawy o ochronie przyrody wprowadzono reguły kolizyjne. Zgodnie z postanowieniami ust. 1 tego przepisu: Czynności, o których mowa w art. 83-89, w zakresie, w jakim są one wykonywane przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy ? z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu ? wykonuje starosta. Natomiast w ust. 2 wskazano, że: Jeżeli prezydent miasta na prawach powiatu sprawuje funkcję starosty, czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje marszałek województwa.
W przytoczonych rozwiązaniach kryterium prze...