Wstrzymanie użytkowania instalacji jest głównie kompetencją wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, chociaż nie tylko. Z punktu widzenia charakteru prawnego tej kompetencji można wyróżnić dwa jej rodzaje – omówione już poprzednio wstrzymanie o charakterze obligatoryjnym oraz wstrzymanie o charakterze fakultatywnym.

Przy wstrzymaniu fakultatywnym upoważniony do podjęcia decyzji organ ma możliwość wyboru sposobu postępowania. Decyzja o wstrzymaniu działalności może, ale nie musi być wydana, ma więc charakter uznaniowy. Charakterystyczne jest przy tym to, że przepisy dotyczące tej instytucji prawnej nie formułują w sposób bezpośredni przesłanek, które organ powinien wziąć pod uwagę, oceniając konieczność wydania decyzji wstrzymującej. Przesłanek takich należałoby szukać wobec tego w przepisach ogólnych. Kompetencje w tym zakresie przysługują już nie tylko wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, ale również wójtowi (burmistrzowi czy prezydentowi) i organowi Państwowej Straży Pożarnej.

Dwie okoliczności

W oparciu o art. 367 ust. 1 ustawy P.o.ś. wojewódzki inspektor ochrony środowiska może wstrzymać, w drodze decyzji, użytkowanie instalacji, jeżeli stwierdzi zaistnienie jednej z dwóch okoliczności: pierwszą jest wprowadzanie przez podmiot korzystający ze środowiska substancji lub energii do środowiska bez wymaganego pozwolenia lub z naruszeniem jego warunków, a drugą naruszanie przez podmiot korzystający ze środowiska w...