Wyciągnąć wnioski z COVID-19

Trwający kryzys związany z pandemią COVID-19 pokazał zaangażowanie miast w działania wspomagające służbę zdrowia, przedsiębiorców, wolontariuszy czy nauczycieli, ale też w informowanie mieszkańców o aktualnej sytuacji epidemiologicznej. Obecna sytuacja ujawniła również, jak nic nigdy wcześniej, wyzwania czy braki w zakresie cyfryzacji usług miejskich oraz zarządzania miastem.

Po pierwszym okresie epidemii, gdy samorządy w błyskawicznym tempie musiały przestawić się na usługi świadczone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, można wskazać kilka kluczowych potrzeb, problemów i wyzwań na tym polu.

Od strony obszarów funkcjonowania miasta są to przede wszystkim: organizacja edukacji zdalnej w szkołach, poprawa komunikacji wewnętrznej oraz zdalna praca urzędników, e-obsługa mieszkańców i podmiotów gospodarczych, elektroniczne realizowanie procedur administracyjnych (w tym przyjmowanie wniosków czy wydawanie decyzji) oraz cyfrowe zarządzanie infrastrukturą miasta. Odrębnym problemem jest zapewnienia bezpieczeństwa pracy zdalnej.

Edukacja zdalna

Niewiele miast miało za sobą takie doświadczenia jak Rzeszów, w którym dwa lata temu zrealizowano projekt ?Innowacyjna edukacja?, w ramach którego każdy z 3600 nauczyli i 30 tys. uczniów zyskał dostęp do narzędzi cyfrowych zapewniających komunikację czy pracę nad dokumentami czy prezenta...