Jednostki samorządu terytorialnego często wychodzą z inicjatywą i ustalają znaczną część warunków współpracy z podmiotami prywatnymi. Określają też zasady działania samorządowych spółek prawa handlowego. Tym bardziej mają one prawo zaproponować określone, gotowe formuły rozwiązywania ewentualnych sporów mogących pojawić się w trakcie współpracy.

W artykułach ?Sądownictwo polubowne (arbitrażowe)? (?Przegląd Komunalny? 3/2015) i ?Praktyczne wykorzystanie arbitrażu w Polsce? (?Przegląd Komunalny? 4/2015) opisano, czym jest sądownictwo polubowne, jakie są jego zalety oraz gdzie w praktyce jest ono najczęściej wykorzystywane. Skupiono się przy tym na tych płaszczyznach wykorzystania arbitrażu, które niewątpliwie powinny zainteresować jednostki samorządu terytorialnego. Sądownictwo polubowne szczególnie w tym zakresie stanowi bowiem atrakcyjną alternatywę dla powszechnego. Na tak zarysowanym tle zasadne wydaje się choćby krótkie przybliżenie, jak mogą one korzystać z dobrodziejstw arbitrażu. Poniżej przedstawione zostaną praktyczne aspekty zapisu na sąd polubowny oraz kształtowania postępowania arbitrażowego ad hoc na potrzeby zainteresowanych podmiotów.

Stałe sądy polubowne i sądy ad hoc

W pierwszej kolejności należy podjąć decyzję, czy istniejący lub potencjalny spór ma zostać poddany pod rozstrzygnięcie stałego sądu polubownego, czy też sądu polubownego ad hoc. Zasadnicza różnica mię...