Pewne wątpliwości i problemy interpretacyjne mogą budzić przepisy dotyczące wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru, bowiem przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.), dotyczące tych kwestii, nie zostały zgrane z odpowiednimi przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (s.d.g.).
Pobieżne zaznajomienie się z tymi przepisami mogłoby sugerować, że w przypadkach wskazanych w ustawie wójt po prostu dokonuje takiego wykreślenia, które z teoretycznego punktu widzenia miałoby wówczas charakter tzw. czynności materialno-technicznej, zaś przedsiębiorca w sytuacji, w której takie wykreślenie dokonane zostałoby bez jego zgody, właściwie nie miałby możliwości żądania sprawdzenia zgodności działania wójta z prawem (poza skargą do sądu administracyjnego). Analiza przepisów obu ustaw pozwala jednak na zauważenie, iż wykreślenie z rejestru ma faktycznie dwie różne podstawy prawne i wynikające z nich dwie odrębne formy prawne.
Charakter porządkowy wykreślenia
Po pierwsze bowiem, wykreślenie może mieć charakter porządkowy – w tym sensie, że dokonywane jest na wniosek przedsiębiorcy (formułę taką przewiduje art. 73 ustawy s.d.g.). Wniosek byłby składany, oczywiście, wówczas, kiedy przedsiębiorca nie zamierza już prowadzić na terenie danej gminy działalności regulowanej. Ustawa u.c.p.g. w art. 9i wprowadza wręcz obowiązek złoż...