Z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu prawnego konieczne jest precyzyjne określenie, w jaki sposób będą stosowane sankcje za naruszenie prawa.

 

W przypadku postępowań w przedmiocie wymierzenia np. kary pieniężnej na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r., poz. 142) za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia (te same reguły będą znajdowały zastosowanie także do innych kar pieniężnych wymierzanych na podstawie ustawy o ochronie przyrody) nie można zapominać o tym, że następuje to w ogólnym postępowaniem administracyjnym, do którego znajdują zastosowanie reguły wynikające z kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. pkt 1 k.p.a. wynikające z tego aktu prawnego rozwiązania normują postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej albo załatwianych milcząco.

W związku z tym, co do zasady postępowań w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej na podstawie art. 88 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, stosujemy ogólne reguły procesowe, o ile z ustawy o ochronie przyrody nie wynika nic innego. Jednocześnie prowadząc postępowanie w przedmiocie wymierzenia kary organ administracji musi mieć na uwadze, że każde z drzew mogłoby stanowić przedmiot oddzielnego postępowania. W związku z tym ocena w przypadku ewentualnego ...