W ciągu ostatnich kilkunastu lat instalowanie poduszek powietrznych w nowych samochodach stało się bardzo powszechne.
 
Pierwsze poduszki powietrzne w autach zaczęto montować od 1980 r. W Stanach Zjednoczonych od 1998 r. wszystkie nowe samochody, które były sprzedawane, musiały posiadać je po stronie kierowcy oraz pasażera. Statystyki dowodzą, że poduszki powietrzne zmniejszają ryzyko zgonu w bezpośrednich kolizjach czołowych o 30%. Współczesne samochody dysponują sześcioma, a nawet ośmioma poduszkami powietrznymi.
 
Nie powietrzna, lecz gazowa
Poduszka powietrzna – airbag SRS (supplemental restraint system) – jest urządzeniem zabezpieczenia biernego pasażerów, złożonym z kilku poduszek, które w przypadku zderzenia czołowego są automatycznie nadmuchiwane. Tworzą więc strefę amortyzującą pomiędzy zajmującymi przednie siedzenia kierowcą i pasażerem a kierownicą lub przednią częścią kabiny pasażerskiej. Poduszka powietrzna składa się z generatora gazu i worka uszytego ze specjalnego materiału. Ładunek w generatorze gazu inicjowany jest elektrycznie, przez rozżarzenie włókna zapalnika. Nazwa poduszka powietrzna jest myląca, ponieważ gaz, który ją napełnia, to azot. Głównym składnikiem chemicznym ładunku w poduszce jest azydek sodu NaN3 oraz azotan potasu KNO3 i dwutlenek krz...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?