Omówiony w dwóch poprzednich numerach „Przeglądu Komunalnego” podział kompetencji dotyczył, co do zasady, zadań określonych przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska (P.o.ś.). Ustawy szczegółowe w większości zawierają odrębne przepisy kompetencyjne, chociaż w sporej części opierające się na generalnych założeniach przyjętych w P.o.ś.

Najwyraźniej widoczne jest to na gruncie ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, gdzie zadaniami organizatorskimi, opartymi na planach gospodarki odpadami, obciążono organy samorządu terytorialnego, zaś kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych podzielono pomiędzy starostę i wojewodę. W konsekwencji zmian wprowadzonych ustawą nowelizującą z 2005 r. zadania wojewody od 1 stycznia 2008 r. przejął marszałek województwa. Chodzi tu w szczególności o decyzje związane z wytwarzaniem odpadów (pozwolenie na wytwarzanie odpadów, decyzja zatwierdzająca program gospodarki odpadami niebezpiecznymi), przyjmowaniem informacji o wytwarzanych odpadach i sposobach gospodarowania nimi czy z gospodarowaniem odpadami (zezwolenie na odzysk lub unieszkodliwianie odpadów, decyzja zatwierdzająca instrukcję eksploatacji składowiska). Są to zadania z zakresu administracji rządowej, a organem II stopnia wobec decyzji marszałka jest minister.

Celowa konstrukcja?

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?