Oleje odpadowe (przepracowane) ze względu na swój zróżnicowany skład chemiczny wymagają odpowiedniego traktowania, które jest opisane w odpowiednich ustawach i rozporządzeniach. Z kolei widoczny spadek możliwych do pozyskania z rynku olejów odpadowych związany jest z prognozowanym spadkiem zapotrzebowania na oleje świeże oraz zwiększeniem czasu ich eksploatacji.

Oleje smarowe i inne preparaty pochodzenia naftowego mają zastosowanie we wszystkich gałęziach gospodarki – zarówno w samochodach, maszynach i urządzeniach, jak i w procesach technologicznych. Gdy dochodzi do utraty ich zdolności eksploatacyjnych, są wycofywane z użycia i przyjmują nazwę olejów przepracowanych lub odpadowych. Oleje odpadowe pochodzące z rynku motoryzacyjnego to przede wszystkim zużyte oleje silnikowe i przekładniowe, a pochodzące z przemysłu to zanieczyszczone oleje hydrauliczne, przekładniowe, maszynowe, turbinowe, sprężarkowe, transformatorowe oraz grzewcze. W związku z tym skład chemiczny olejów odpadowych jest bardzo trudny do przewidzenia.

Zmiany jakościowe olejów
Oleje odpadowe, poza zagrożeniami wynikającymi z cech produktów naftowych (takimi jak palność i ekotoksyczność), mogą posiadać inne cechy, których nie mają świeże produkty, np. mutagenność lub emisja toksycznych produktów spalania, m.in. dioksyn. Degradacja oleju jest związana głównie z jego składem chemicznym i źródłem pochodzenia poszczególnych składników, a także z przemianami fizykochemic...