Recykling samochodów jest procesem trudnym i złożonym, obejmującym cały cykl życia samochodu – od fazy projektowania, poprzez produkcję, na unieszkodliwianiu (demontażu, odzysku i/lub utylizacji) kończąc. W skład procesu utylizacji wchodzi ok. 15 różnych technologii odzysku (m.in. metale żelazne i nieżelazne, akumulatory, opony, oleje, płyny chłodnicze, tworzywa sztuczne, szkło, tkaniny).

Demontaż

Typowy proces technologiczny demontażu samochodów obejmuje następujące etapy (rys. 1):
  • przyjęcie samochodu do demontażu,
  • diagnostykę wybranych podzespołów,
  • osuszanie z płynów,
  • demontaż elementów zewnętrznych do ewentualnej sprzedaży (koła, akumulator, szyby, drzwi, itp.),
  • demontaż elementów wewnętrznych do ewentualnej sprzedaży (silnik, zawieszenie, tablica przyrządów, osprzęt, itp.),
  • demontaż innych części i przygotowanie karoserii do transportu do młyna przemysłowego (strzępiarki).

Wybór kolejności i głębokości demontażu uzależniony jest m.in. od:
  • stanu samochodu,
  • zgłaszanego zapotrzebowania na wymontowane części,
  • technologii ostatecznego przerobu karoserii i innych części złomowanych,
  • uzgodnień z odbiorca...