Zgodnie z art. 65 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (s.d.g.), ubiegając się o wpis do rejestru działalności regulowanej, przedsiębiorca powinien przedłożyć na piśmie wniosek oraz oświadczenie o spełnianiu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności. Wymogi dotyczące treści wniosku oraz oświadczenia w zakresie odpadów komunalnych ustalają ust. 3-5 w art. 9c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.).
Z punktu widzenia zakładanej funkcji wpisu najważniejszym elementem wydaje się konieczność zawarcia w treści oświadczenia stwierdzenia o spełnianiu określanych ustawą u.c.p.g. warunków wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Egzekucja wymagań już teraz?
Dla ułatwienia świadomego składania przez przedsiębiorców niezbędnego oświadczenia należałoby zastanowić się, co mieści się w sformułowaniu „warunki wykonywania działalności określone w ustawie”, użytym w art. 9c ust. 4 w kontekście ustalenia wymaganej treści oświadczenia. Są to, oczywiście, wymogi zarówno bezpośrednio zapisane w ustawie, jak i ustalone w rozporządzeniu, dla którego przepisy ustawy zawierają delegację. W tym kontekście chodzi w szczególności o art. 9d ust. 2, w oparciu o który ma zostać wydane obligatoryjne rozporządzenie rozwijające wymagania ogólnie okreś...