Niniejszy artykuł stanowi próbę interpretacji art. 24a ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków w odniesieniu do stanów faktycznych, w których przewidziana tym przepisem procedura uchwalania cen i stawek opłat może znaleźć zastosowanie.

Zgodnie z treścią art. 24a ust. 1, należy wyróżnić dwie grupy sytuacji, w jakich interesujący nas tryb znajdzie zastosowanie:
- powołanie lub utworzenie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego,
- podjęcie przez istniejące przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.
W wypowiedziach komentatorzy (przede wszystkim Ł. Ciszewski) dowodzą, iż rozróżnienie na powołanie i utworzenie przedsiębiorstwa jest związane z faktem, iż przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu ustawy może być zarówno przedsiębiorca w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (który jest tworzony), jak i gminna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (która z kolei jest powoływana).
Zważywszy jednak na treść przepisów odnoszących się do gminnych jednostek organizacyjnych, trudno uznać takie uzasadnienie za trafne. Przede wszystkim ustawa o samorządzie gminnym w art. 18 ust. 1 pkt 9 lit. h przewiduje kompetencje rady gminy ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?