Na gruncie nowego Prawa zamówień publicznych podtrzymano podział przesłanek wykluczenia na obligatoryjne oraz fakultatywne. Nie oznacza to jednak, że we wskazanym zakresie nie wprowadzono zmian.

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu nowego P.z.p., „regulację podstaw wykluczenia dostosowano do regulacji dyrektywy klasycznej. Zasadniczo ograniczono liczbę obligatoryjnych podstaw wykluczenia do przesłanek wskazanych w dyrektywie klasycznej. (…) Pozostałe dotychczasowe obligatoryjne podstawy wykluczenia proponuje się przenieść do katalogu fakultatywnych podstaw wykluczenia. (…) Katalog fakultatywnych przesłanek wykluczenia został zasadniczo dostosowany do listy przesłanek wskazanych w art. 57 ust. 4 dyrektywy klasycznej. Celem tych zmian jest ułatwienie wykonawcom wypełniania jednolitego dokumentu, który odzwierciedla regulacje unijne” (uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 36-38).

Rozszerzenie katalogu przesłanek fakultatywnych

Przetransferowanie niektórych przesłanek z katalogu obligatoryjnych podstaw wykluczenia do fakultatywnych przenosi na poszczególnych zamawiających ciężar decyzji co do ich zastosowania. Jej podjęcie następuje na etapie przygotowawczym, kiedy formułowane są postanowienia ogłoszenia o zamówieniu oraz dokumentów zamówienia, w których deklarowane je...