Zastosowanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia
Na gruncie nowego Prawa zamówień publicznych podtrzymano podział przesłanek wykluczenia na obligatoryjne oraz fakultatywne. Nie oznacza to jednak, że we wskazanym zakresie nie wprowadzono zmian.
Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu nowego P.z.p., „regulację podstaw wykluczenia dostosowano do regulacji dyrektywy klasycznej. Zasadniczo ograniczono liczbę obligatoryjnych podstaw wykluczenia do przesłanek wskazanych w dyrektywie klasycznej. (…) Pozostałe dotychczasowe obligatoryjne podstawy wykluczenia proponuje się przenieść do katalogu fakultatywnych podstaw wykluczenia. (…) Katalog fakultatywnych przesłanek wykluczenia został zasadniczo dostosowany do listy przesłanek wskazanych w art. 57 ust. 4 dyrektywy klasycznej. Celem tych zmian jest ułatwienie wykonawcom wypełniania jednolitego dokumentu, który odzwierciedla regulacje unijne” (uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo zamówień publicznych, druk 3624, s. 36-38).
Rozszerzenie katalogu przesłanek fakultatywnych
Przetransferowanie niektórych przesłanek z katalogu obligatoryjnych podstaw wykluczenia do fakultatywnych przenosi na poszczególnych zamawiających ciężar decyzji co do ich zastosowania. Jej podjęcie następuje na etapie przygotowawczym, kiedy formułowane są postanowienia ogłoszenia o zamówieniu oraz dokumentów zamówienia, w których deklarowane je...