Postępowanie w sprawie wniosku o zatwierdzenie taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i (lub) zbiorowe odprowadzanie ścieków w szczególności, w zakresie dopuszczalności podjęcia przez radę gminy uchwały o odmowie zatwierdzenia taryfy czy precyzyjnego określenia kompetencji (upoważnień) uczestników tego postępowania, przynosi wiele wątpliwości. Także rozbieżność interpretacji tych zagadnień, dokonywanych przez przedstawicieli różnych środowisk, nie wpływa korzystnie na jednolitą praktykę stosowania obowiązujących uregulowań „taryfowych”.

Jedni przyjmują, iż obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o zatwierdzenie taryfy, który ustawodawca określił jako „(…) aktualny plan, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy (…)”, jest plan uchwalony przez radę gminy. Inni podnoszą w tym miejscu, że chodzi raczej o projekt planu opracowanego przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
W poprzednim stanie prawnym, na podstawie art. 107 ust. 3 pkt. 1-3 nieobowiązującej już Ustawy z 24 października 1974 r. Prawo wodne (DzU nr 38, poz. 230 ze zm.), wydane zostało Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 grudnia 1996 r. w sprawie urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych oraz zasad ustalania opłat za wodę i wprowadzanie ścieków (DzU nr 151, poz. 716 ze zm.), regulujące m.in. zasady ustalania opłat za wodę i ścieki. W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i z...