Podmioty publiczne coraz częściej włączają kryteria oraz wymagania środowiskowe do procedur udzielania zamówień publicznych. Dzięki temu wspierane są m.in. rozwiązania energo-, wodo- i materiałooszczędne.
Rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństw, prośrodowiskowa aktywność podmiotów konkurencyjnych, zwiększające się ryzyko globalnych zagrożeń ekologicznych, a także regulacje rządowe sprawiają, że organizacje poszukują nowych sposobów redukowania negatywnego oddziaływania na środowisko1.
Jednym z powszechnie stosowanych dobrowolnych instrumentów doskonalenia przedsiębiorstw są systemy zarządzania środowiskowego, realizowane zgodnie z wytycznymi norm ISO 14001 oraz Systemu Ekozarządzania i Audytu EMAS. Reprezentują one podejście zorientowane na organizację, a ustalanie celów środowiskowych bazuje na aspektach środowiskowych, wyłanianych z działalności przedsiębiorstwa. Nowatorskim sposobem rozumienia zarządzania środowiskowego jest budowanie SZŚ nie tyle w perspektywie „organizacji”, lecz przez pryzmat jej „wyrobów” (POEMS – Product Oriented Environmental Management System)2-5. W przypadku tradycyjnego SZŚ, zgodnego z ISO 14001 oraz EMAS, przedmiotem zarządzania jest system, którego zakres wyznaczają zasadniczo granice organizacji. W POEMS natomiast przedmiotem zarządzania jest tzw. system wyrobów, którego zakres wyznaczany jest...