Siła Słońca

585 dni trwała podróż największej na świecie łodzi zasilanej energią słoneczną. Mierzący 31 m długości i 15 m szerokościkatamaran PlanetSolar zasilany jest przez 537 m2paneli fotowoltaicznych. Dostawcą paneli była firma DuPont.
Po 14 miesiącach budowy łódź Tûranor PlanetSolar została uruchomiona w marcu 2010 r. Maszyna waży 95 ton, a jej wysokość to 6,10 m. Na jej pokładzie może znajdować się jednocześnie 40 osób.
Łódź 4 maja br. dopłynęła do Herkules Harbor w Monako, gdzie świętowano powrót z przełomowej podróży, która rozpoczęła się 27 września 2010 r. Projekt miał na celu pokazanie, że energia pochodząca ze źródeł odnawialnych, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, może być teraz stosowana przy realizacji celów zrównoważonego transportu.
Panele fotowoltaiczne użyte do zasilania łodzi zostały poddane próbie codziennej pracy przez 19 miesięcy w trudnym środowisku morskim. Powłoka z fluorku poliwinylu Tedlar® została wykorzystana jako ważny element fotowoltaicznej warstwy spodniej. Stanowi ona kluczową ochronę dla paneli PlanetSolar.
 
Electric Car Marathon
Maraton samochodów elektrycznych wystartował 1 czerwca br. z Tallina, a uczestnicy skierowali się do Monte Carlo. Trasa prowadziła przez 10 europejskich państw, w tym po raz pierwszy również przez Polskę. Po drodze drużyny zatrzymały się w 29 miastach. Głównym celem rajdu było promowanie produkcji czystej energii oraz rozwoju transportu przyjaznego środowisku wraz z niezbędną do jego funkcjonowania infrastrukturą.
Pierwsza część rozpoczętego w Estonii rajdu została nazwana „Bałtyckim Wyścigiem Fortum”. Firma Fortum, która była partnerem tego etapu wyścigu, przekonała organizatorów, aby jego trasa po raz pierwszy przebiegała przez Polskę. Meta tego odcinka znajdowała się we Wrocławiu, dokąd samochody biorące udział w rajdzie dojechały 4 czerwca.
Fortum przygotowuje się do upowszechnienia pojazdów elektrycznych przez projektowanie i budowanie sieci stacji ładowania oraz wdrażanie odpowiedniego systemu płatności. Firma posiada obecnie ponad 100 publicznych stacji w Skandynawii – powiedział Juha Stenberg, dyrektor sprzedaży ds. usług doładowania samochodów elektrycznych Fortum i główny kierowca zespołu Fortum w tegorocznym rajdzie.
 
Tower Bridge
Z okazji Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich 2012 w Londynie most Tower Bridge został wyposażony w nowy system oświetlenia. Dzięki umowie w sprawie finansowania pomiędzy Borisem Johnsonem (burmistrzem Londynu), City of London Corporation (organem będącym właścicielem mostu) oraz firmami EDF i GE sponsorującymi Igrzyska w Londynie, system oświetlenia został zainstalowany bez żadnych kosztów dla podatników.
Nowe oświetlenie mostu pozwoli wyeksponować jego cechy architektoniczne. Statyczne lampy zostaną zastąpione diodami o zmiennej intensywności i kolorze, które znacznie obniżą zużycie energii. System będzie działał przez 25 lat. W jego ramach zainstalowano łącznie 1800 energooszczędnych lamp LED, 2000 m energooszczędnych liniowych świetlówek LED, 5000 m przewodów i 1000 skrzynek przyłączowych.

Różowa Pantera
 
Pierwszy z trzech 2-megawatowych systemów kogeneracyjnych Jenbacher, produkowanych przez GE, został zainstalowany w znajdującym się na terenie Londynu centrum energetycznym King’s Cross. Łącznie systemy dostarczą 100% ciepła i zaspokoją zapotrzebowanie na energię elektryczną w blisko 80%.
Umowa pomiędzy GE a King’s Cross Central Limited Partnership skupia się na zapewnieniu zrównoważonego działania inwestycji w długofalowej perspektywie. Pierwszy silnik ma zostać oddany do użytku latem.
 
Po rozpoczęciu eksploatacji jednostka kogeneracyjna będzie zasilać sieć energią elektryczną, a także dostarczy ciepło do lokalnego systemu grzewczego (DHS). Szacuje się, iż po sfinalizowaniu projektu całkowita ilość emisji dwutlenku węgla spadnie o jedną trzecią poniżej dotychczasowego poziomu. a nawet o 60% w porównaniu do 2001 r.
Gazowy silnik Jenbacher w ramach wyjątku został pomalowany na różowo (tradycyjnie ma kolor zielony) i ochrzczony pieszczotliwym imieniem Różowa Pantera. Jest to gest wsparcia dla inicjatywy Breast Cancer Research.

Solar Impulse
Samolot zasilany wyłącznie energią słoneczną dokonał swojego najdłuższego lotu ze Szwajcarii do Afryki. Testowa, 48-godzinna podróż wiązała się z pokonaniem 2500 km nad Pirenejami i Morzem Śródziemnym. Wyprawa zakończyła się lądowaniem w Maroku. W pierwszy międzynarodowy lot Solar Impulse udał się ze Szwajcarii do Francji i Belgii w 2011 r.
Lot do Maroka i międzylądowanie w Hiszpanii pozwolił pomysłodawcom na zdobycie dodatkowego doświadczenia w zakresie współpracy z międzynarodowymi lotniskami i włączenia prototypu do regularnego ruchu powietrznego.
 
 

Na podstawie: www.planetsolar.org, www.bayer.com.pl oraz informacji prasowych opracowała Magdalena Lipiecka