Złom bez granic
Możliwość wielokrotnego wykorzystania złomu jest jego cenną cechą, która wpisuje się w światowe trendy gospodarki zasobooszczędnej.
Do postępów w tej branży przyczyniają się rozwój technologiczny i inwestycje prowadzone przez firmy funkcjonujące na tym rynku.
Jedną z nich jest Cronimet PL, będący częścią Grupy Cronimet, działający na polskim rynku obrotu i recyklingu złomu. Do niedawna przedsiębiorstwo było skupione tylko na sektorze złomów ze stali stopowej, ale rozszerzyło działalność o złom stalowy. Uzupełnienie stanowią złom metali kolorowych i specjalistyczne usługi związanie ze złomem stali narzędziowych i węglików spiekanych.
Recykling
Głównymi źródłami, z których pozyskuje się złom, są najwięksi dostawcy oraz zakłady produkcyjne, m.in. z branży motoryzacyjnej i AGD. Firma Cronimet PL dostarcza swoje pojemniki i kontenery, a także zapewnia transport zgromadzonego złomu.
Skupowany złom stopowy analizuje się pod kątem ilościowym i jakościowym. Następnie poddawany jest on procesom odzysku, polegającym na fizycznej obróbce (łamanie, cięcie plazmą). Następnie surowiec zostaje sprasowany w paczkarce. Złom w postaci wiórów zostaje natomiast wymieszany w specjalnym młynie. Podobne działania są podejmowane w przypadku złomu stalowego.
Placówka w Inowrocławiu dysponuje odpowiednim parkiem technologicznym. Złom czarny (stalowy) tną nożyce pracujące w poziomie. Następnie materiał jest paczkowany albo ręcznie palony. ? W Inowrocławiu bazujemy na złomie krajowym, z regionu. Obecnie na placu przerabiamy i sprzedajemy ok. 3 tys. ton w skali miesiąca. Docelowo może to być nawet 4-4,5 tys. t miesięcznie ? wylicza Andrzej Kurpanik, koordynator ds. obrotu złomem stalowym w Cronimet PL. Następnie złom trafia do polskich hut, a w zależności od asortymentu są to: ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej, CMC Zawiercie, ISD Częstochowa, oraz HSJ Stalowa Wola ? wymienia A. Kurpanik.
W nowo otwartym w kwietniu br. oddziale firmy w Mielcu planuje się rocznie przerabiać ok. 40 000 ton. Na wyposażeniu placu magazynowego znajdą się elektroniczne wagi platformowe, bocznica kolejowa oraz prasa służąca do paczkowania złomu.
Statki pełne złomu
? Ze wszystkich placówek złom nierdzewny kierowany jest do Szczecina ? mówi Sebastian Sawiński z Cronimetu. Ten otwarty w październiku ub.r. oddział, oprócz składu magazynowego, jest także w pełni funkcjonalnym nabrzeżem załadunkowym. Obrót handlowy w Szczecinie obejmuje różnorodną paletę materiałową, począwszy od złomu stali stopowych i żelaza, aż po żelazostopy. Terminal z nabrzeżem jest wyposażony we własną bocznicę kolejową, a jego umiejscowienie przy Kanale Przemysłowym umożliwia samodzielne załadunki statków o ładowności do 5500 ton. Złom trafia na statki płynące do hut na całym świecie.
? Dostarczamy do hut gotowe wsady hutnicze ? mówi dyrektor ds. handlu i marketingu Andrzej Bartoszak. ? Wysyłamy od 12 do 14 tys. ton miesięcznie stali stopowych, głównie do Finlandii, Belgii i na Daleki Wschód ? do Indii i Korei. Oprócz tego do hut krajowych kierujemy wsad w formie złomu stalowego ok. 3 tys. t ? dodaje.
Gregor Moj, członek zarządu, ocenia sytuację na krajowym rynku: ? Przykre jest to, że nie ma tak dużego zbytu na złom stopowy na naszym rynku. Mamy nadzieję, że to się zmieni.
Zasięg działalności nie ogranicza się tylko do obsługi handlowej w Polsce. W planach jest bowiem import odpadów ze wschodniej Ukrainy.
Katarzyna Błachowicz
Od redakcji
Wizyta w zakładzie Cronimetu w Inowrocławiu 18 czerwca br. była elementem Walnego Zgromadzenia członków Izby Przemysłowo-Handlowej Gospodarki Złomem.
br. była elementem Walnego Zgromadzenia członków Izby Przemysłowo-Handlowej Gospodarki Złomem