XXVI już Konferencja ?Ochrona środowiska dla stacji demontażu pojazdów? tym razem odbyła się w dniach 11-12 czerwca 2015 r. w Stalowej Woli. Spotkanie tradycyjnie zorganizowała firma Ekolog z Poznania.

Konferencję otworzył prezes Stowarzyszenia Eko-Auto Jakub Smakulski. Wykłady rozpoczęto, poruszając temat zasad wypełniania sprawozdań do urzędu marszałkowskiego w zakresie wytwarzanych i przetwarzanych odpadów. O technologiach zagospodarowywania tworzyw sztucznych pochodzących z demontażu pojazdów opowiedziała dr inż. Beata Pawłowska z Politechniki Rzeszowskiej. Prezentacja cieszyła się dużym zainteresowaniem w związku z pojawiającym się od lat problemem z tego typu odpadami w stacjach demontażu pojazdów (SDP).

Pierwszy panel zakończyła dyskusja o kontrowersyjnym temacie: ?Szara strefa ? walczyć czy przystąpić??. W debacie uczestniczyli, poza wykładowcami, przedstawiciele WIOŚ-u oraz recyklerów. Tematem rozmów były konsekwencje wprowadzenia nowej Ustawy z 27 maja 2015 r. o zmianie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw. Ustawa odbiera możliwość pozyskiwania dopłat przez SDP. Ostatnim rokiem, w którym będzie można je uzyskać, jest 2016 (za 2015 r.). Stowarzyszenie Eko-Auto do końca wnioskowało o pozostawienie dopłat lub chociażby przedłużenie okresu przejściowego. Obecnie zagrożenie ze strony szarej strefy w recyklingu pojazdów zdecydowanie wzrasta. Dyskusja dotycząca tej kwestii dowiodła, że spory dylemat będzie miała niejedna stacja.

W drugim panelu Katarzyna Marzantowicz z NFOŚiGW omówiła sprawozdania i wnioski o dopłaty do demontażu pojazdów, a Józef Kowalczyk z Fundacji Euro-Most przedstawił możliwości dofinansowania inwestycji realizowanych przez SDP z funduszy unijnych.

Trzeci panel dotyczył dofinansowania na zakup urządzeń dla stacji demontażu oraz włoskiego systemu demontażu. Panel zakończył wykład J. Smakulskiego, który przedstawił aktualny stan prac nad nowelizacją ustawy. Minister Środowiska powołał Zespół ds. Recyklingu Pojazdów, który rozpoczął pracę nad usystematyzowaniem problemów recyklingu pojazdów w Polsce. Ponadto uczestnicy konferencji na zaproszenie firmy Wtór-Steel mieli niepowtarzalną okazję do obserwowania pracy strzępiarki.

Katarzyna Walkowiak