Minister gospodarki 22 stycznia br. podpisał rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych. Wymienia ono, obok estru metylowego (stanowiącego samoistne paliwo) i oleju napędowego (zawierającego 20% tegoż estru) trzeci rodzaj biopaliw ciekłych, które mogą być wprowadzane do powszechnego obrotu na terenie Polski.
Tym biopaliwem ciekłym jest mieszanina bioetanolu o zawartości od 70% do 85% oraz benzyn silnikowych, czyli tzw. E85. Jest ono używane w samochodach, których silniki są fabrycznie przystosowane do takiego paliwa. Takie pojazdy są produkowane przez kilka renomowanych firm samochodowych, a są one szczególnie popularne w Szwecji i Stanach Zjednoczonych, poza tym również w innych krajach, np. w Niemczech, Hiszpanii, Szwajcarii i Holandii. Wydaje się, że rozporządzenie to spowoduje skierowanie do polskiego użytkownika pojazdów korzystnych i opłacalnych ofert, a tym samym wywoła zainteresowanie nabyciem takich samochodów. Ułatwi również polskiej administracji rządowej wypełnienie obowiązku zakupu pojazdów wyposażonych w silniki przystosowane do spalania biopaliw ciekłych, wynikającego z „Wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014”. Warto przypomnieć, co przewiduje ten obowiązek: 50% nowych pojazdów zakupionych przez administrację rządową w latach 2009-2010 powinno być dostosowanych do spalania biopaliw ci...