Od 2015 r. obserwujemy regres w zainteresowaniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów działaniami przedsiębiorców z branży wodociągowo-kanalizacyjnej. Zasadniczo działania regulatora sprowadzają się do działań o charakterze miękkim, tzn. organowi zależy na szybkim dostosowaniu się przez przedsiębiorcę do obowiązujących przepisów i z tego względu wzywa naruszyciela do dobrowolnego zaniechania stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów lub praktyk mogących stanowić nadużywanie pozycji dominującej. 

Mimo że aktualna polityka Prezesa UOKiK skupia się na funkcjonowaniu przedsiębiorców w innych branżach (np.: bankowość, telekomunikacja), to regulator (bez względu na powstanie w ostatnim czasie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie) nie zaniecha całkowicie, przynajmniej w sprawach konsumenckich, swojej ingerencji w rynek usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Wydaje się, że po latach intensywnej kontroli w przedsiębiorstwach wodociągowo-kanalizacyjnych Prezes UOKiK łagodzi swoje stanowisko wobec rozwiązań stosowanych w relacjach z odbiorcami usług. W jednej ze spraw badanej przez Prezesa UOKiK na skutek zawiadomienia odbiorcy usług złożonego w 2017 r. organ odmówił podjęcia interwencji, mimo iż naruszenia wydawały się oczywiste. 
UOKiK o rozwiązaniu umowy
Przede wszystkim, ku zaskoczeniu zawiadamiającego, organ zajął wyjątkowo libe...