Do 14 lutego br. państwa członkowskie Unii Europejskiej miały obowiązek wdrożyć do swojego systemu prawnego zapisy dyrektywy 2012/19/UE. Jedynie dwa kraje zdążyły zrobić to w terminie (Wielka Brytania i Rumunia).

W przypadku Polski to nie czas będzie miał decydujące znaczenie, lecz jakość aktu prawnego, który powstanie. Stoimy przed ogromną szansą na stworzenie zdrowego systemu, w którym wyeliminowane zostaną błędy poprzedniej ustawy, jak również uda się zminimalizować zjawisko szarej strefy. Z perspektywy zakładu przetwarzania najważniejsze problemy funkcjonowania obecnego systemu można podzielić wg następujących grup tematycznych: organizacje odzysku, zakłady przetwarzania, punkty skupu złomu oraz system zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE).

Organizacje odzysku

Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której wprowadzający sprzęt w przypadku podpisania umowy z organizacją odzysku traci wszelką odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie systemu. Powoduje to znaczne obniżanie standardów oraz kierowanie się kryteriami najniższej ceny. Rozwiązaniem tej sytuacji byłoby, wzorem ustawy o bateriach i akumulatorach, pozostawienie odpowiedzialności po stronie wprowadzających sprzęt. Świadomość tej odpowiedzialności przełożyłaby się z kolei na większą ostrożność przy wyborze organizacji odzysku oraz podmiotów z nią współpracujących, a w konsekwencji na podwyższenie standardów przetwarzan...