Stabilność przepisów prawnych to podstawa rozwoju inwestycji w branży OZE, w tym również w segmencie rynku biomasowego. Aktualnie trwają prace w różnych resortach nad kilkoma dokumentami, które będą miały istotny wpływ na rozwój branży. Najważniejsze z punktu widzenia rynku biomasowego są obecne działania nad zmianami ustawy Prawo energetyczne (P.e.), Programem Innowacyjna Energetyka – Rolnictwo Energetyczne (IERE), Strategią Rozwoju Energetyki do roku 2030, Prognozą Strategiczną Oddziaływania na Środowisko, wytyczeniem nowych Obszarów Natura 2000oraz zmianą rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Zakres ostatecznie wprowadzonych zmian określi na najbliższe lata możliwości rozwoju tej branży oraz poziom nakładów inwestycyjnych na etapie największego ryzyka inwestycyjnego, czyli do momentu uzyskania ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę, a także opłacalność inwestycji. Z aktualnego stanu prac legislacyjnych wynika, że w zmienionym P.e. zostaną wprowadzone zapisy nakładające pewne zobowiązania na inwestorów występujących o wydanie warunków przyłączenia do sieci. W intencji ustawodawcy mają one odblokować moce przyłączeniowe, wcześniej zablokowane głównie przez inwestorów wiatrowych, którzy nie kontynuują wszystkich planowanych projektów. Zmiany dotyczyć będą również inwestycji biomasowych, których przygotowanie przedłuża się z uwagi na zmiany planów zagospodarowania przestrzennego, decyzje środowiskowe, uzyskanie stosownych pozwoleń z Agencji Nieruchomości Rolnych itd.
Ponadto złożenie wniosku o wydanie warunków przyłączenia będzie możliwe po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy, a ta z kolei po otrzymaniu decyzji środowiskowej, która będzie mogła być wydana po zmianach prawa środowiskowego. Trwają obecnie prace nad projektem zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zmieniającym obecnie obowiązujące z 9 listopada 2004 r. Nie wiadomo w tej chwili, jakie ostatecznie przedsięwzięcia będą wymagały wykonania raportów oddziaływania na środowisko.
Poważne zaniepokojenie budzi treść proponowanego zapisu w art. 9a P.e., dotyczącego świadectw pochodzenia i wysokości opłaty zastępczej. Kilkuletnia waloryzacja opłaty zastępczej może zostać anulowana i w momencie wprowadzenia nowego P.e. ponownie naliczana z poziomu 240 zł, co okaże się niekorzystne dla branży biomasowej, z uwagi na możliwość spadku cen biomasy. Fundamentalne zmiany w P.e. dotyczą również biogazu rolniczego. Należy tu wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych, umożliwiających tłoczenie biogazu do sieci gazowniczej i wprowadzenie nowej opłaty zastępczej, co stanowi szansę dla rozwoju rynku biomasowego.
Do 24 lipca br. należało zgłosić, w ramach konsultacji społecznych, uwagi do Programu IERE. Zdaniem PIB, przyjęte w Programie założenia wpłyną pozytywnie na rozwój rynku biomasowego, jednak zawiera on kilka istotnych mankamentów, np. brak propozycji definicji instalacji biogazowej i niejednoznaczność sformułowań celów określonych w programie, która może doprowadzić do sporów, jakiego rodzaju biogazownie są nim objęte. Także prognozowane nakłady inwestycyjne i źródła finansowania programu wymagają kontynuacji prac nad nim, celem urealnienia przyjętych założeń. Jedno już jest pewne, bez zapisania realnych dodatkowych środków pomocowych po 2013 r. trudno będzie osiągnąć cele programu. Sprawą najistotniejszą jest harmonogram wprowadzenia wszystkich sygnalizowanych zmian. W programie IERE zapisano, iż w ciągu 12 miesięcy od zatwierdzenia programu przez Radę Ministrów, odpowiedzialne resorty przygotują projekty zmian aktów prawnych uwzględniające postulowane zmiany. Plany naprawdę ambitne, pytanie czy wystarczy determinacji i woli politycznej, aby je zrealizować? Potencjalnych inwestorów i aktualnie pracujących nad projektami biomasowymi zachęcamy do uważnego monitorowania planowanych zmian prawnych.
Mariusz Kostrzewa, Rada Główna PIB