Zmiany w Prawie ochrony środowiska
Ustawa Prawo ochrony środowiska w 2004 r. była nowelizowana siedmiokrotnie, jednak w większości przypadków były to zmiany stosunkowo niewielkie, uwzględniające konsekwencje uchwalenia innych aktów prawnych, bądź też związane z akcesją do Unii Europejskiej.
Najszersze zmiany merytoryczne związane były z uzupełnieniem przepisów dotyczących ochrony powierzchni ziemi.
Ruchy masowe ziemi
W tym zakresie wprowadzono pojęcie „ruchy masowe ziemi”, przez co należy rozumieć powstające naturalnie lub na skutek działalności człowieka osuwanie, spełzywanie lub obrywanie powierzchniowych warstw skał, zwietrzeliny i gleby. W konsekwencji uzupełniono cele ochrony powierzchni ziemi oraz zadania aparatów państwa służące osiąganiu tychże celów (art. 101 P.o.ś.).
Zadaniem starosty jest prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy, a także prowadzenie rejestru zawierającego informacje o tych terenach. Z kolei minister właściwy ds. środowiska został zobowiązany do wydania rozporządzenia, w którym powinien określić metody, zakres i częstotliwość prowadzenia obserwacji terenów, o których mowa w art. 101 ust. 1, oraz sposób ustalania tych terenów (kierując się potrzebą ograniczenia występowania szkód powodowanych przez ruchy masowe ziemi) oraz informacje, jakie powinien zawierać rejestr, o którym mowa w ust. 1, a także sposób prowadzenia oraz formę i układ tego rejestru (kierując się...
Najszersze zmiany merytoryczne związane były z uzupełnieniem przepisów dotyczących ochrony powierzchni ziemi.
Ruchy masowe ziemi
W tym zakresie wprowadzono pojęcie „ruchy masowe ziemi”, przez co należy rozumieć powstające naturalnie lub na skutek działalności człowieka osuwanie, spełzywanie lub obrywanie powierzchniowych warstw skał, zwietrzeliny i gleby. W konsekwencji uzupełniono cele ochrony powierzchni ziemi oraz zadania aparatów państwa służące osiąganiu tychże celów (art. 101 P.o.ś.).
Zadaniem starosty jest prowadzenie obserwacji terenów zagrożonych ruchami masowymi ziemi oraz terenów, na których występują te ruchy, a także prowadzenie rejestru zawierającego informacje o tych terenach. Z kolei minister właściwy ds. środowiska został zobowiązany do wydania rozporządzenia, w którym powinien określić metody, zakres i częstotliwość prowadzenia obserwacji terenów, o których mowa w art. 101 ust. 1, oraz sposób ustalania tych terenów (kierując się potrzebą ograniczenia występowania szkód powodowanych przez ruchy masowe ziemi) oraz informacje, jakie powinien zawierać rejestr, o którym mowa w ust. 1, a także sposób prowadzenia oraz formę i układ tego rejestru (kierując się...