Zaprezentowany projekt zawiera wiele zmian, które z punktu widzenia samorządów gminnych oraz przedsiębiorców działających w branży odpadowej można uznać za rewolucyjne, a jednocześnie dość istotnie różni się od pierwotnego projektu, przedstawionego przez Ministerstwo Środowiska w sierpniu ubiegłego roku. Warto poświęcić nieco miejsca na omówienie znajdujących się w nim rozwiązań.

Przyczyny opracowania projektu

W przedstawionym przez projektodawców uzasadnieniu czytamy ?Podjęcie prac nad nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454), zwanej dalej ?ustawą?, wynika w szczególności z rekomendacji zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami 2022 (?)?. Co istotne, projektodawcy w żaden sposób nie odnoszą się w uzasadnieniu do konieczności przystosowania modelu gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce do wdrożenia założeń modelu gospodarki o obiegu zamkniętym.

Należy pamiętać, że pakiet dyrektyw zmierzający do urzeczywistnienia idei GOZ został przyjęty przez Parlament Europejski 30 maja 2018 r., zaś implementacja ich postanowień do wewnętrznych porządków prawnych państw członowych ma nastąpić nie później niż do 5 lipca 2020 r. Z całą pewnością wdrożenie odpowiednich, niezbędnych regulacji do polskiego porządku prawnego wymagać będzie dalszych prac legislacyjnych zarówno nad Ustawą z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, jak i u.c.p.g. oraz wieloma innymi aktami prawnymi.

...