Beata B. Kłopotek

Zużyte baterie i akumulatory stanowią bardzo zróżnicowaną i występującą – w przypadku przenośnych baterii i akumulatorów – w dużym rozproszeniu grupę odpadów niebezpiecznych. Ich wydzielenie ze strumienia odpadów, szczególnie odpadów komunalnych (poprzez selektywne zebranie), oraz właściwe zagospodarowanie znacznie ograniczy negatywne ich oddziaływanie na środowisko.

Znacznie łatwiejsza jest sytuacja w przypadku baterii i akumulatorów samochodowych i przemysłowych – ze względu na ich większe rozmiary i miejsca występowania. Z drugiej strony coraz większe znaczenie przypisuje się zapobieganiu „u źródła”, tzn. ograniczeniu ilości metali ciężkich w produktach, jakimi są baterie i akumulatory. Związane jest to z określonymi kosztami opracowania i wdrożenia nowych technologii. Ponadto w przypadku niektórych rodzajów baterii i akumulatorów nie są jeszcze dostępne ich zamienniki o podobnej charakterystyce technicznej i porównywalnej cenie.
Wymagania w stosunku do baterii i akumulatorów jako produktów – z ekologicznego punktu widzenia – zawarte są w rozdz. 3 działu II tytułu III P.o.ś. oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 17 października 2002 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać wytwarzane i wprowadzane do obrotu baterie i akumulatory (DzU nr 182, poz. 1519), które weszło w życie 1 maja 2004 r.
Natomiast szczegółowe przepisy dotyczące zużytych baterii i ...