By prowadzić skuteczną gospodarkę odpadami, gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Obecnie stanowią one istotny element systemu. Jakie są ich atuty, a jakie mogą być ich wady?

W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne ? tak stanowi art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Z tej możliwości skorzystano, jak dotąd, 313 razy, tworząc związki międzygminne o zróżnicowanym zakresie swojego działania, mocno zróżnicowanej liczbie gmin wchodzących w ich skład oraz zakresie przekazanych tym związkom przez gminy kompetencji.

Dalsze artykuły przytoczonej ustawy określają między innymi, że uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin, a prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia jego statutu.

Związki międzygminne posiadają osobowość prawną i wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Utworzenie związku oraz przystąpienie do niego gminy wymagają przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (odpowiednio przez rady zainteresowanych gmin albo radę zainteresowanej gminy). Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku, w skład którego wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w związku. Stat...