Przystępując do pisania niniejszego artykułu, zastanawiałem się, który ze wskaźników potraktować jako motyw przewodni. Postanowiłem, że zmienną objaśnianą będzie wskaźnik sprawności sieci, wyliczany w raporcie benchmarkingu przedsiębiorstw wod-kan w Polsce.

Wybrałem ten, a nie straty wody, ponieważ jest on bardziej klarowny i nie budzi żadnych kontrowersji. Przypomnę tylko, że w raporcie benchmarkingu jest to wskaźnik D6, wyliczany w prosty sposób jako iloraz ilości wody sprzedanej i ilości wody wtłoczonej do sieci wodociągowej. Do zobrazowania i próby wytłumaczenia kształtowania się tego wskaźnika przyjąłem kilka wskaźników pomocniczych. Będą to: awaryjność sieci wodociągowej, sprzedaż wody na kilometr sieci wodociągowej (bez przyłączy), stopień wymiany i przyrostu sieci wodociągowej oraz cena wskaźnikowa. Wyniki będą rozpatrywane w podziale na trzy grupy przedsiębiorstw, tak jak ma to miejsce w benchmarkingu IGWP, czyli małe przedsiębiorstwa, obsługujące mniej niż 20 tys. mieszkańców, średnie obsługujące od 20 do 100 tys. mieszkańców i duże ? powyżej 100 tys.

Rozpocznijmy od przedsiębiorstw małych. Dla tej grupy, liczącej 24 przedsiębiorstwa, średnia wartość wskaźnika sprawności sieci wyniosła 79,93%, a mediana 82,3%. Najniższa wartość wynosiła 53,54%, a najwyższa 96,24%. Jak widać, rozpiętość wyników jest znaczna, jednak współczynnik zmienności wynosi 16,18%, co jest wartością niską, świadczącą o zbliżonych charakteryst...