W szczególności chodzi o propozycję brzmienia definicji „paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla”. Zgodnie z projektem odnosi się ona wyłącznie do odnawialnych paliw ciekłych i gazowych pochodzenia niebiologicznego, osiągających minimalny próg ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 100 proc. Powoduje to wykluczenie z tej definicji paliw biometanowych, które zgodnie ze strategiami inwestycyjnymi członków POB, mają stać się istotnym elementem transformacji paliw w Polsce.
Departament popiera
Stojąc na stanowisku, że prawodawstwo UE winno uwzględniać cały wkład paliw odnawialnych w dekarbonizację, POB wystąpiła na początku października br., z wnioskiem do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o interwencję w kwestii planowanych przez KE w tym zakresie regulacji. – Prawodawstwo UE powinno rozróżniać CO2 pochodzenia kopalnego od CO2 w obiegu zamkniętym pochodzącego z paliw odnawialnych, takich jak biometan. Tymczasem obecnie zakładane rozwiązanie w prawodawstwie UE dotyczącym transportu drogowego faworyzują ograniczoną liczbę rozwiązań, niezależnie od ich śladu węglowego – powiedział Michał Tarka, dyrektor generalny i członek zarządu Polskiej Organizacji Biometanu.
Apel POB spotkał się z poparciem Departamentu Ropy i Paliw Transportowych w MKiŚ, które w swoim stanowisku rekomenduje uwzględnienie wszelkich technologii prowadzących do dekarbonizacji transportu, np.: biopaliw ciekłych i gazowych (biometan, bioLPG), ale też innych odnawialnych paliw wytwarzanych np. z odpadów RCF – w oparciu o posiadane, krajowe zasoby. Opinia w sprawie niespójności planów KE odnośnie wspierania rozwoju niskoemisyjnych biopaliw z jednej strony, przy jednoczesnym wdrażaniu ograniczeń w kwestii możliwości wykorzystywania niskoemisyjnych pojazdów spalinowych, jest i będzie podnoszona w kontaktach z instytucjami, które mają wpływ na ostateczny kształt planowanych przez KE regulacji.
Zniwelowanie barier
– Rozwój sektora biometanowego w Polsce stanowi wyzwanie, które będzie mogło być zrealizowane tylko we współpracy pomiędzy wszystkimi interesariuszami. Dlatego cieszymy się, że nasz wniosek o uwzględnienie w stanowisku rządowym na poziomie UE biometanu w definicji paliw zdekarbonizowanych, spotkał się ze zrozumieniem i wsparciem – powiedział Michał Tarka.
Polska może produkować nawet 8 mld metrów sześciennych biometanu rocznie, pod warunkiem wprowadzenia nowych mechanizmów i instrumentów wspierających wytwarzanie biometanu. Aby jednak tak się stało, jak najszybciej muszą powstać stabilne prawnie i ekonomicznie uwarunkowania zapewniające opłacalność długoterminowych inwestycji w biometanownie. Dlatego Polska Organizacja Biometanu aktywnie pracuje nad zniwelowaniem barier oraz ryzyk regulacyjnych hamujących rozwój sektora zarówno na forum krajowym, jak i międzynarodowym.
Komentarze (0)