Powstał czwarty raport Polskie Startupy 2018

Powstał czwarty raport Polskie Startupy 2018
Barbara Krawczyk
10.09.2018, o godz. 11:23
czas czytania: około 3 minut
0

Raport przygotowała Fundacja Startup Poland. Z publikacji dowiemy się m.in. kim są polscy start-upowcy, jakie firmy tworzą, jak je finansują, jakiej wielkości inwestycje pozyskują, w jakim tempie się rozwijają? Poznamy też czołowe ośrodki start-upowe w kraju.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Raport Polskie Startupy 2018 to najbardziej przekrojowe opracowanie dotyczące polskiej sceny młodych firm technologicznych. Jego autorem jest Fundacja Startup Poland, jedyna organizacja w Polsce, która corocznie bada poziom rozwoju młodych przedsiębiorstw w naszym kraju.

1101 respondentów

W 2018 r. pojawiło się wiele nowych obszarów, które przeanalizowano m.in. sprawdzono, w których branżach start-upy pozyskały najwięcej środków. Co studiowali założyciele najprężniej rosnących start-upów?  Jak korporacje współpracują ze start-upami i które inwestują w start-upy, ile się tam zarabia? Czy pracownicy start-upów w Polsce dostają opcje na udziały? Czy kultura pracy w start-upach jest inna niż w korporacjach?

W tym roku w badaniu wzięła udział rekordowa liczba 1101 respondentów. Próba badawcza wzrosła aż o 30 proc. względem poprzedniego roku. Jak czytamy w raporcie większość polskich start-upów, które wzięły udział w dobrowolnym badaniu Startup Poland zarejestrowało swoją firmę w Warszawie (29 proc).  Z kolei 10 proc. ankietowanych pochodziło z Wrocławia, 10 proc. z Krakowa i po 6 proc. z Trójmiasta, Poznania i Lublina oraz 5 proc. z Rzeszowa.

700 tys. euro na jedną firmę

Jak wskazują wyniki, ponad 50 proc. założycieli start-upów w Polsce to osoby w wieku 30-39 lat. 76 proc. z nich ma dyplom uczelni wyższej. Przeważa wykształcenie techniczne i społeczne. Z badania też wynika, że 26 proc. polskich start-upów ma wśród założycieli kobietę.  26 proc. innowacyjnych firm zatrudnia obcokrajowców, głównie z Ukrainy i Białorusi. Coraz częściej polskie start-upy działają w modelu B2B, oferując swoje usługi i produkty innym firmom. W 2018 r. taką działalność zadeklarowało 83 proc. badanych. W 2017 r. było to 76 proc. firm. Najpopularniejszym modelem biznesowym wśród start-upów regularnie generujących przychody jest SaaS. Indywidualne wdrożenia u klienta stosuje 37 proc. start-upów regularnie zarabiających.

W czołówce badania tradycyjnie znalazła się sprzedaż przez Internet. Z raportu można dowiedzieć się też, że 82 proc. badanych start-upów deklaruje, że chce współpracować z korporacją. Zależy im m.in. na sieciach dystrybucji i bazach klientów, a także na możliwości promowania swojej technologii.

Tylko 252 spośród 1101 ankietowanych start-upów odpowiedziały na pytanie o dokładną kwotę pozyskanego przez nie kapitału. Łącznie zebrały 175 mln finansowania zewnętrznego, co daje ok. 700 tys. euro na jedną firmę. W Polsce istnieje kilkanaście start-upów z bardzo wysokim finansowaniem i inne pozyskują stosunkowo niewielkie kwoty. Najwyższą kwotę finansowania zebrał start-up Brainly z Krakowa, który w kilku rundach pozyskał 39 mln dolarów.

Ankietowani wskazali, że 40 proc. z młodych firm notuje regularne przychody, a 60 proc. z nich nie przekracza kwoty 100 tys. zł miesięcznie. W porównaniu do badania z poprzedniego roku w tym zakresie nic się nie zmieniło. Regularne przychody najczęściej osiągają start-upy w branżach: produktywność i narzędzia do zarządzania oraz CRM/ERP, martech, edukacja, narzędzia dla programistów i deweloperów, fintech i big data.

Wrocławska przedsiębiorczość

– Cieszymy się, że przedstawiciele firm technologicznych nie tylko z sukcesami budują własne biznesy, ale także chętnie angażują się w inicjatywy promujące przedsiębiorczość i wymianę wiedzy. To daje dobre perspektywy na przyszłość – mówi Ewa Kaucz, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, spółki miejskiej na co dzień współpracującej ze start-upami. W raporcie zaznaczono, że przykładowo wrocławskie start-upy są mocne w takich dziedzinach jak big data oraz analityka, a jako przykład skutecznego pozyskiwania funduszy podano Brand 24, czyli firmę zajmującą się monitoringiem Internetu. W tym roku start-up Michała Sadowskiego z sukcesem wszedł na rynek NewConnect i zebrał 3,5 mln zł na „przyspieszenie ekspansji i zwiększenie nakładów na rozwój technologii”.

Więcej na temat start-upów można przeczytać w Przeglądzie Komunalnym w artykule pt. „Samorządy stawiają na przedsiębiorczość”.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024