Pieniądze na przebudowę zapewniają Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Niebagatelna kwota 100 mln zł zostanie przeznaczona nie tylko na położenie torowiska, ale też na posadzenie zieleni.
Zmiany nie tylko dla pasażerów tramwaju
Miejscy urzędnicy obiecują, że 100 mln zł pozwoli nie tylko na zdecydowane poprawienie jakości komunikacji zbiorowej w Poznaniu, ale stworzy też spokojne miejsce w rejonie ulicy Ratajczaka. Będzie to obszar przyjazny osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ma być tu bowiem zastosowany bezprogowy układ nawierzchni. Wprowadzone zostaną również oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami pomagające dotrzeć np. na przystanek.
Pozyskane dofinansowanie, pozwoli odmienić też samą ulicę Ratajczaka. Zostanie tam uspokojony ruch samochodowy. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich będzie bardziej przyjazny pieszym – zostanie objęty strefą zamieszkania. Kierowcy na takim terenie nie mogą przekraczać prędkości jazdy 20 km/h. Po obu stronach ulicy pojawią niska zieleń oraz drzewa. Będzie to ciąg z ogródkami, ławeczkami i miejscami postojowymi utrzymany w klimacie zielonej alei. Przestrzeń rozświetlą nowe lampy. Cała ulica ma też zachęcać do jazdy rowerzystów, ponieważ powstaną tam ścieżki rowerowe.
Łatwiej na Wildę i Dębiec
Nowa trasa tramwajowa ma zagwarantować łatwiejszy i szybszy dojazd z centrum do dwóch gęsto zamieszkanych dzielnic – Wildy i Dębca. Dziś tramwaje kursują przez ul. Królowej Jadwigi, Strzelecką i przez pl. Wiosny Ludów oraz ul. Podgórną, docierając w okolice placu Wolności. Nowa trasa, po wybudowaniu prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, będzie dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania, a w dalszej perspektywie połączeniem tramwajowym z Garbar w stronę Naramowic.
Wilda cieszy się coraz większą popularnością, a nowych i często młodych mieszkańców przyciągają m.in. urok secesyjnych kamienic i oblegany rynek w sercu dzielnicy. Na Dębcu dominują z kolei bloki z wielkiej płyty i inne budynki mieszkalne.
Drugi etap remontu
To kolejny etap inwestycji w sercu stolicy Wielkopolski. Część trasy tramwajowej jest już gotowa – w 2023 roku ukończony został odcinek pomiędzy ul. Św. Marcin i 27 Grudnia przy Bibliotece Uniwersyteckiej. Teraz Miasto będzie realizowało zasadniczą część prac od ul. Św. Marcin do węzła Matyi/Wierzbięcice/Królowej Jadwigi.
W oczekiwaniu na przetarg i remont trwają już pracę na ul. Ratajczaka. Eksperci z wynajętej firmy ogrodniczej dbają o tamtejszą zieleń, która musiała zostać przygotowana przed rozpoczęciem prac. Część drzew będzie przycięte, a niektóre zostaną przesadzone.
Komentarze (0)