1 / 5

Choć użytkownicy Poznańskiego Roweru Miejskiego w tym sezonie korzystają z jednośladów już od połowy kwietnia, system cały czas jest usprawniany. PRM wzbogacił się o 180 nowych rowerów, 14 nowych lokalizacji i nową metodę zabezpieczeń. Wkrótce nastąpić ma także integracja z PEKĄ.

System powiększył się z 16 lokalizacji i 170 rowerów do 30 lokalizacji i ponad 350 rowerów, przeszedł ponadto kilka usprawnień technologicznych. Wybudowane już stacje wyposażono w nowy system zabezpieczeń, a nowo powstałe – w ekrany dotykowe. Na tych drugich pojawiła się też możliwość płacenia za wypożyczenia z wykorzystaniem terminali płatniczych.

Od dzisiaj Poznań dysponuje najnowocześniejszą siecią wypożyczalni rowerów publicznych w Polsce. Jeszcze w te wakacje zostanie rozbudowany o kolejne 7 punktów i powiększony o 90 jednośladów. – mówi dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Bogusław Bajoński.

CCJ 300 x 250

Od poniedziałku, 13 lipca do dyspozycji poznaniaków i turystów dostępne są nowe stacje w następujących lokalizacjach: Politechnika Centrum Wykładowe (Piotrowo), Park Sołacki (Wielkopolska/Nad Wierzbakiem), Głogowska/Hetmańska, Termy Maltańskie (przy wejściu głównym), Dębiec (pętla tramwajowa), Grunwaldzka/Grochowska, Górczyn (pętla autobusowo-tramwajowa), AWF (Droga Dębińska/Królowej Jadwigi), Rondo Starołęka, Rondo Solidarności, Dworzec Sobieskiego, UAM Pływalnia, UAM Wydział Matematyki i Informatyki (Kampus Morasko), UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa  (Kampus Morasko).

Ponadto do końca lipca zamontowanych zostanie dodatkowych 7 stacji w lokalizacjach wybranych w ramach konsultacji społecznych. Są to: Os. Lecha (Chartowo/Piaśnicka), Nowe Zoo, Garbary (pętla autobusowa), Wilczak, Traugutta, Malta Ski, Zielona.

Nowy system wypożyczeń – jak to działa?

Głównym udogodnieniem, jakie pojawia się w związku z nowym otwarciem jest nowy system zabezpieczeń rowerów w postaci tzw. elektrozamków. Za jego sprawą wynajmowanie i oddawanie rowerów jest prostsze i szybsze niż do tej pory.

Podczas wypożyczania podchodzimy do terminala i na klawiaturze komputera (dotychczasowe 16 stacji) naciskamy przycisk „Wypożycz”, podajemy numer telefonu i PIN nadany podczas rejestracji, a następnie numer roweru, który chcemy wynająć. Zostanie on zwolniony automatycznie.

W przypadku nowych stacji, które zostały wyposażone w ekrany dotykowe, klikamy „Wypożyczenie/Zwrot” na ekranie i postępujemy zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami. Dalsza część procesu przebiega w ten sam sposób, co na dotychczasowych stacjach, więc jednoślad również zostanie wypięty automatycznie z elektrozamka.

W celu zwrócenia roweru, „wpinamy” go po prostu do elektrozamka. Sygnał dźwiękowy potwierdzi, że zostało to zrobione prawidłowo. Wtedy nie są już wymagane żadne inne czynności przy terminalu.

Dla maksymalnej wygody operator rekomenduje ściągnięcie aplikacji mobilnej Nextbike, dzięki której można szybko sprawdzić zarówno aktualny stan konta, kod zapięcia szyfrowego aktualnie wynajętego roweru, prawidłowość zwrotu roweru do elektrozamka, jak również np. zapełnienie stacji rowerowych w okolicy.

Poznański Rower Miejski – kiedy integracja z PEKA?

Jednym z najbardziej pożądanych przez użytkowników usprawnień w działaniu Poznańskiego Roweru Miejskiego jest wprowadzenie możliwości wypożyczania jednośladów poprzez dane zapisane na karcie PEKA. Poznaniacy skarżą się, że system nie jest do końca intuicyjny – pierwsza przejażdżka PRM wymaga bowiem nie tylko potwierdzanego kodem SMS zapisywania się w internetowej aplikacji, ale także np. podania numeru karty kredytowej. Trudno zatem dziwić się osobom, które rezygnują z szybkiej przejażdżki ze względu na żmudny i uciążliwy proces rejestracji.

Rozwiązaniem tego problemu byłaby integracja Poznańskiego Roweru Miejskiego z Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną (PEKA). Karta posiada możliwość załadowania dowolnej kwoty w ramach tzw. tPortmonetki. I choć do tej pory przy jej pomocy opłacić można tylko przejazd komunikacją miejską lub postój na wybranych miejskich parkingach, w teorii nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ten sam sposób zapłacić również za wypożyczenie roweru miejskiego.

Kiedy zatem poznaniacy będą mogli zapłacić kartą PEKA za Poznański Rower Miejski? Według pół-oficjalnych informacji, do których dotarł Portal Komunalny ma to nastąpić jeszcze w lipcu! Tak wynika z wiadomości, które operator systemu, firma Nextbike, udostępniła na swoim profilu w serwisie Facebook.

prm_nowa_odslona_

Kolędownik 2018 696px
UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. Uzytkowanie systemu to porazka. Rejestracja mobilnie jest wlasciwie niewykonalna – wymaga platnosci karta kredytowa albo przelewu. Przy czym przelewu nie mozna wykonac jak wiekszosci serwisow – typu PayU – gdzie po wybraniu “zaplac” jestesmy przekierowani na strone banku i od razu mozemy wykonac transakcje. W systemie nextbike trzeba skopiowac 3 informacje “recznie!!!”: nazwa instytucji, nr konta i kod przelewu do pola “Tytul”. Tymczasem strona systemu zacheca – zarejestruj sie – to tylko 1 minuta. Po 40 min. walki przesiadlem sie na tramwaj. Brak integracji z PEKA to juz w ogole kosmos.

Skomentuj