“Pestka”, pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej, obchodzi rocznicę uruchomienia – pierwszy tramwaj wyruszył nią 30 stycznia, a oficjalne otwarcie nastąpiło 1 lutego 1997 r.
Pierwszy tramwaj wyjechał na trasę PST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. Ponieważ producent “Tatry” opóźnił dostawę tramwajów, w inauguracyjny kurs wyruszył zakupiony w Niemczech, używany tramwaj typu GT-8. Za jego sterami zasiadł Rafał Buda, który do tej pory pracuje w poznańskim MPK. Oficjalne otwarcie linii odbyło się dzień później. Nazwa “Pestka” to pomysł jednego z redaktorów “Gazety Wyborczej”. Wówczas była to pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej.
Trasa zapewniła sprawną i szybką komunikację dla ponad 70 tysięcy ludzi mieszkających w bezpośrednim jej sąsiedztwie. Jej długość wynosi 6,1 km, a wraz z pętlą – 6,4 km, nowa sieć trakcyjna natomiast liczy 13 km. Dla zasilania i łączności wykorzystano 85 km kabla. Prędkość komunikacyjna na PST bez postoju na końcówkach wynosi średnio 34,9 km/h. A na innych liniach tramwajowych – dla porównania – 17,7 km/h.
Na trasie znajduje się 20 obiektów inżynierskich (np. wiadukty, kładki dla pieszych, kładki technologiczne, itp.), z których największym jest estakada nad Bogdanką o długości 694 m. Wszystkie perony maja długość 96 metrów i wszystkie są monitorowane. Obraz uchwycony przez kamery jest odbierany na monitorach Centrali Nadzoru Ruchu MPK przy ul. Głogowskiej. Na pętli końcowej zainstalowano nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Tramwaje jeżdżą na trasie co 10 minut, co w praktyce oznacza, że na przystanek pociągi przyjeżdżają co 2,5 minuty. Ponieważ trasy nie przecina żaden inny ruch, tramwaje na PST zachowują znacznie wyższą punktualność niż na innych liniach.
Według obliczeń ekonomistów łączny koszt inwestycji po uwzględnieniu wszystkich inflacji wyniósł ok. 200 mln zł.
Komentarze (0)