Pozytywne próby wrót śluzy w kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

Pozytywne próby wrót śluzy w kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną
PAP/dom
01.05.2022, o godz. 13:30
czas czytania: około 4 minut
1

Pomyślnie wypadły próby szczelności wrót śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Dzięki śluzie po oddaniu do użytku nowej drogi wodnej, wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a jednostki pokonają różnicę poziomów wód w obu zbiornikach - zapewnia Urząd Morski w Gdyni.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej znaczenie jest szczególnie widoczne teraz, w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Znamy już datę uroczystego otwarcia pierwszego etapu, realizowanego na Mierzei Wiślanej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Kanał Żeglugowy otworzymy 17 września. To data nieprzypadkowa i jakże symboliczna. Otworzymy nowy szlak, dający bezpośredni, swobodny i administrowany wyłącznie przez polską administrację dostęp z Bałtyku do Zalewu Wiślanego – dodał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Kanał żeglugowy ze śluzą

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m.in. kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania oraz nowego układu drogowego z dwoma mostami obrotowymi.

Zarówno inwestor – Urząd Morski w Gdyni – jak i generalny wykonawca – konsorcjum NDI/Besix – zapewniają, że prace przewidziane w ramach tego etapu projektu są już na ostatniej prostej. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć była ostatnio próba szczelności śluzy, która jest elementem kluczowym dla całej inwestycji.

– Próba polegała na tym, że w pierwszym etapie nalaliśmy wodę z Zalewu Wiślanego pomiędzy bramę nr 1 a grodzę technologiczną do poziomu ok. 1,3 m. Następnie, po uzyskaniu tej rzędnej, zaczęliśmy pompować wodę między bramę 1 i 2, również do poziomu 1,3 m. Ostatnim etapem było napompowanie wody pomiędzy bramę 1 a grodzę technologiczną do poziomu 0, czyli do poziomu wody w Zalewie Wiślanym. Po uzyskaniu tego poziomu wody, mierzono przecieki w komorze żelbetowej na bramach śluz. Wynik jest pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne – opisuje Maciej Klecha, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix.

Wszystko gotowe jest już w budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie. W kompetencjach Kapitanatu będą: nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową; kontrola nad przeprawą śluzową i obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie Kapitanatu i przeprawy śluzowej.

– Jesteśmy na etapie zatrudniania i szkolenia osób, które będę pracowały w Kapitanacie – podkreślił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Podkreśla przy tym, że osoby, które będą pracować w Kapitanacie, muszą nauczyć się korzystać z najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej Nadrzędnego Systemu Sterowania.

Źródło: YouTube/TOM

Falochrony na ukończeniu

Jak przekonuje kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki, na ukończeniu jest już także większość prac w rejonie falochronów.

– Obecnie kończymy prace polegające na robotach czerpalnych w porcie osłonowym, tor wodny żeglugowy od strony północnej. Kończymy główne prace żelbetowe związane z betonowaniem płyt na falochronie wschodnim. Rozpoczynamy betonowanie, prace żelbetowe na głowicy wschodniej. Kończymy również prace związane z instalacją elementów x-block i x-block plus. Prace związane z układaniem prefabrykatów wykonaliśmy w 80 proc. – wyliczył Zabłocki.

Przekop Mierzei Wiślanej to druga na świecie inwestycja, gdzie zastosowano prefabrykaty x-block plus. Po raz pierwszy w historii układane są też pod wodą, jako element konstrukcji rozpraszającej energię falowania.

– Kończymy też prace żelbetowe na falochronie zachodnim. Powoli szykujemy się do rozpoczęcia prac związanych z budową nawierzchni na falochronie zachodnim oraz układu odwodnieniowego – dodał Zabłocki.

Źródło: YouTube/TVREGIONALNA24.PL REGIONALNA TELEWIZJA INTERNETOWA

Sztuczna wyspa

Swoją rolę spełnia już sztuczna wyspa, która powstaje w odległości ok. 2 km od Przebrna i ok. 4,5 km od przekopu.

– Sztuczna wyspa jest kluczowym elementem realizacji tego etapu inwestycji. Kluczowym ze względu na jej przeznaczenie – z jednej strony, jako miejsce przeznaczone do odkładania urobku z prac czerpalnych pochodzących z dna Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg, a z drugiej strony z uwagi na aspekty związane z ochroną środowiska, m.in. migracją ptaków – wyjaśnił Wiesław Piotrzkowski.

Wyspa jest w kształcie elipsy, ma 1900 na 1100 m średnicy. Jej powierzchnia to 181 ha. Wyspa podzielona została na dwie kwatery, z czego jedna przeznaczona jest na etap wykonawczy, a druga na etap utrzymaniowy.

Inwestor podał, że wszystko wskazuje na to, że wszelkie prace związane z budową pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zakończą się do jesieni. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 km. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 m głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości.

Źródło: YouTube/TVREGIONALNA24.PL REGIONALNA TELEWIZJA INTERNETOWA

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


ważna inwestycja

Komentarz #170374 dodany 2022-05-02 10:26:49

A co z przyspieszeniem robót przy budowie korytarza s-16 do Rosji .???

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024